Det gäller inte bara JBL, utan även andra högtalare jag uppskattar. Många kommentarer om jobbig diskant/ mellanregister. Ovana lyssnare? Fel rum? Fel elektronik? Eller är det jag som blivit immun av alla dessa timmar i replokaler där gittaristernas micklande skär i ben och märg.
Tex: Focal Be. Ett par kompisar har 1027Be. Jag tycker snarare dom är väl gosiga
PMC som nu måste iväg till försäljning. Samma där
Och Pioneer S1-EX som jag var nära att köpa. Underbar diskant.
Nä, man måste göra sig en egen uppfattning
Nåt som jag verkligen ser fram emot är att köra vinyl med JBL. Mina PMC reagerar väl häftigt på Riaa utan subsoniskt filter. Nu kan jag byta till den där ASR Mini Basis Riaan jag suktat efter. (Ska tydligen ge kraftiga problem om högtalarna går för djupt)
Trummis sedan snart 30 år uppskattar jag högtalare som kan spela högt utan förvrängning (och utan att gå sönder) Hur många gånger har jag inte oroligt kollat på lördagen om mina PMC klarat kvällen innan
Därav var JBL Array på min lista över högtalare att välja mellan.
En uppdatering som ja kan rekommender att du gör på sikt är att du bi eller triampar. Men börja med att köpa ett elektroniskt delningsfilter typ dBx driverack. Den innehåller grafiska och parametriska filter som ställs in automatiskt med hjälp av en mätmic. Du kan köpa en mätmick från Behringer för 500 spänn och du kan fixa så att din lyssning blir ännu bättre.Du behöver alltså inte nödvändigtvis köra aktiv delning för att använda driveracken.
Som tur är kommer jag att få testa dom i det hus jag sålt innan jag flyttar i januari. Sen flyttar jag till en liten kåk jag hyrt i Stockholm. Det som är positivt med mina ljudnivåer är att den närmaste grannen finns 150m bort Nackdelen är att det är en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
Ni ska veta att lycnchstämmning rått hos grannen. Föga trodde jag det när jag bestämde mig för att köpa kedjehus. Men det bästa är att han som köpt är en 65 årig gentleman med hemmabio.
När grannarna ser den gråhårige gubben så tror dom att allt kommer att bli så bra. Men första fredagkvällen så kommer dom tro det spökar
Jag inser att hela systemet kommer i obalans. Jag har Hegel H200, Lavry DA-10 DAC, Rega P3-24 och REL Storm 5 Sub. Men jag har gjort så här hittills. Dra till med högtalare och följa efter med resten.
Men jag tycker det är så **** roligt att göra så. Stegvis förbättring.
Var till mig så i brallorna när jag lyssnade till dessa att jag inte tänkte på hur pass stora dom är. Jag fick åka två gånger trots att jag har kombi. Jag och polaren knäckte nästan ryggarna av att bära in dom. 52 kg st utan emballage.
Utseende:
Tur man är ungkarl. Sammanfattar det hela rätt bra. Men underbar finnish. En svartbrun träfaner med flera lager klarlack.
Ljud:
Blev varnad att dom kräver exceptionell lång inspelnings- tid. Men låter det så här bra rakt ur kartong: gudars skymmning hur det kommer att låta om ett par hundra timmar...... Dom spelar oansträngt med auktoritet. Basen slår hårt i bröstkorgen (28 tums membranyta).Exemplarisk soundstage. Inte det här artificiella där musiken kryper utefter väggarna - istället precision. Livekänsla kanske??
Viss hårdhet i mellanregistret på speciellt komprimerde cd´n. Samt att man hör att basen kan släppa bättre - men det blir bättre med antalet spelningstimmar.
kan förstå det. hörde dom på arken och har hört dom i lyssningsrummet på ljudcenter när pappa fortfarande jobbade där. säger bara en sak med rätt drivning så är dom äckelbra. Rätt drivning behövs ju inte men om man vill nästan svimma av den otroligt rena snabba och fysiska basen så vill man ju ha tillgång till kanske 3-400w å då jäklar kan man vända magen ut och in. det fantastiska med dessa burkarna är inte hur högt man kan spela utan hur otroligt bra dom lägger upp en ljudbild som är rent fantastisk. Med andra ord ett par sinnessjukt bra högtalare som jag lätt hade velat äga