| Author |
Topic  |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 21:04:11
|
DVD Region 2 PAL vid Hollywoodproduktioner går som bekant, alltid?, för fort pga överföringen från film till video.
Hur är det med musik på dvd, hur vet jag att film/ljud inte går för fort på den musik-dvd jag är intresserad av och vill köpa?
Det är kanske ovanligt att musik, konserter mm, fångas på film eller hur fungerar det?
Vetskapen om detta "formatfel" är väldigt irriterande . |
|
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 22:24:06
|
Är ingen expert men jag tror att rätt många skivor är "pitchkorrigerade"... Men några garantier finns väl inte...
Ska man vara säker är det väl "USA-press" som gäller...
/P
|
Edited by - Per Berger on 2002/12/09 22:24:33 |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 04:13:08
|
Dom flesta nyare konserter är inspelade med video och inte film och då är det lugnt. Men även om man pitchkorrigerar ljudet så går det ju 4% för fort när det gäller Pal DVD med film som ursprung. |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 09:22:22
|
| Har aldrig märkt av det där 4% även när jag ser en vanlig film. Kanske märker man det om man sätter två olika dvd filmer, där den ene är på pal och den andre ntsc. Men vem gör det, och till vilken nytta? Stunden efter åt så bryr man sig inte. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
Yve
Member

88 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 21:31:47
|
| Håller med matså att jag har heller inte märkt att det skulle vara en hastighets skillnad och då är en av filmerna samma i både PAL och NTSC. Däremot har jag märkt att alla mina NTSC filmer har en sämre kontrast än PAL filmerna, trots att de flesta NTSC filmerna är Superbit versioner. Är det någon mer som upptäckt detta? |
MVH Yve
Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson |
Edited by - Yve on 2002/12/10 21:33:52 |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 22:35:32
|
Stämmer detta med 4% verkligen!? Om man pitchar 4% på en CD så förändras rösten på en sångare åt Kalle Anka-hållet (stark överdrift). Skulle inte skådespelarnas röster förändras då om filmen går för fort? |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
Bosco
Member

444 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 22:46:59
|
På Almost Famous som innehåller mycket musik hörde jag skillnad, särskilt på Beach Boys-låten i eftertexterna.
quote: Dom flesta nyare konserter är inspelade med video och inte film och då är det lugnt.
Omvandlar man bilden då? Jag gissar att de flesta som är inspelade på video är det i NTSC, dvs 29.97 bilder per sekund. Man kan ju inte göra inverse telecine till 24fps om ursprungsmaterialet är i 30fps. |
Hifi är ingen smak |
 |
|
|
Bosco
Member

444 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 22:50:38
|
Svarar mig själv... 
Jag antar att man i dessa fall "resamplar" bilden till 25fps och får lite ryckig bild som på t.ex. Star Trek Voyager på SVT. |
Hifi är ingen smak |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/12/10 : 22:51:10
|
Jo tyvärr stämmer det, fast fördelen är väl att dåliga fimer inte är lika långa som originalet Du kan kolla upp längden på lite filmer och notera att PAL/Reg 2 versionen då är lite kortare.
Det har att göra med överföringen från film till video, kolla denna länk som sammanfattar det hela.
http://www.cs.tut.fi/~leopold/Ld/FilmToVideo/#Speeds
|
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/12/11 : 00:20:09
|
Har aldrig märkt av det där 4% även när jag ser en vanlig film. Kanske märker man det om man sätter två olika dvd filmer, där den ene är på pal och den andre ntsc. Men vem gör det, och till vilken nytta? Stunden efter åt så bryr man sig inte.
Nej, man kanske inte hör det direkt men känner man igen musik så är det ganska lätt att höra! Och sedan såklart man ska jämföra, jämförde du inte olika högtalare när du köpte nya?
Däremot har jag märkt att alla mina NTSC filmer har en sämre kontrast än PAL filmerna, trots att de flesta NTSC filmerna är Superbit versioner. Är det någon mer som upptäckt detta?
Nej, du får ställa in tv'n bättre.
Stämmer detta med 4% verkligen!? Om man pitchar 4% på en CD så förändras rösten på en sångare åt Kalle Anka-hållet (stark överdrift). Skulle inte skådespelarnas röster förändras då om filmen går för fort?
Detta stämmer! PAL är 25 fps medans film originalet är 24 fps. Ntsc är 29,97 och då dubblar man några rutor varje sekund för att hålla filmen i rätt hastighet. |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/12/11 : 15:04:16
|
| Klart jag jämnförde mellan högtalare. Men varför skall jag jämnföra mellan en ntschspelare och en palspelare? När det är samma film, jag klagar ju inte. Jag vet att det finns dom som säger att Nicole Kidman i Mouline rouge som säger att hon låter som Kalle Anka men jag kan inte höra det |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/12/11 : 23:18:17
|
Klart jag jämnförde mellan högtalare. Men varför skall jag jämnföra mellan en ntschspelare och en palspelare? När det är samma film, jag klagar ju inte. Jag vet att det finns dom som säger att Nicole Kidman i Mouline rouge som säger att hon låter som Kalle Anka men jag kan inte höra det
För det första så ska man jämför filmerna inte spelarna. För det andra, om man inte behöver jämför det så behöver man inte jämföra högtalare heller. Ljud som ljud. Vet du inte om något bättre så är du nöjd med deet du har! |
 |
|
| |
Topic  |
|