HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 En viktig filmsnutt.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/19 :  14:52:35  Show Profile Send B-200 a Private Message
Kolla på länken nedan som handlar om Global warming och fatta ett beslut sen hur ni vill göra:

http://korturl.se/brtk

En väldigt bra kort filmklipp från youtube

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/10/19 15:54:04

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/10/19 :  14:54:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Länken funkar inte

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/19 :  15:43:27  Show Profile Send B-200 a Private Message
konstigt fixar det under dagen

edit: nu borde det funka

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/10/19 15:54:28
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/10/20 :  08:06:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu funkar den

Helt klart en mycket tänkvärd liten film.
Jag kan då inte hitta några fel i hans resonemang.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/20 :  09:10:20  Show Profile Send B-200 a Private Message
Bra att det nu fungerar. Jag gillade hans resonemang med och fann det viktigt att vidareförmedla det.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/22 :  17:17:00  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, han har en fin poäng, men den stora frågan är ju hur "långt" måste vi gå för att få en förändring som vi kan leva med? Ska vi tillbaka till bo i grotta, och då måste befolkningen ner till under 100 miljoner kanske, eller räcker det med att vi går tillbaka till 1920 talet, innan globalisering och i princip enbart lokalproducerad mat och prylar. Då kanske vi pallar att vara En miljard på jorden. Så, befolkningen ska då krympa till en miljard, som ett exempel bara, hur f_n ska det gå till? Ska vi införa en global "inga barn tillåtna" bara genom en lott får man tillstånd att forplanta sig, eller ska krig få bestämma det?

Det tycker jag är den svåraste frågan i det här.

Men filmen är ju bra, den får människor att förstå vad som ligger i potten, och vad risken är. Men jag anser att det finns mycket kvar att klura ut, om vi ska kunna påverka det i någon mån alls. Med 6 miljarder människor som kräver bättre levansförhållanden hela tiden, glöm det. En miljard människor som lever som bönder mer eller mindre kanske går.

Sifforna har jag bara uppskattat, kanske finns en bra uträkning av något sådant? Hur långt måste vi gå, innan vi är säkra på att det hjälper?

En sak är nog ganske säker, för att det ska hjälpa så måste vi börja i tid, så förändringen måste ju påbörjas nu. Ta i för mycket eller ta i för lite, är fortfarande bättre än att inte ta i alls.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/22 :  17:58:16  Show Profile Send B-200 a Private Message
Håller med dig. Det måste finnas en lämplighetsfaktor med dvs vad kan gemene man göra.
Till stor del har utsläppen med dålig reglering från staternas sida med skattelättnader för firmabil och höjning av kollektivtrafik som då leder till att folk tar sin bil en och en. Sen är det fabrikers utsläpp till stor del också som måste åläggas en större ansvarhetstagning och regler som blir ålagda med seriösa straff om de bryts för företagen.

Så är en liten del av hur jag ser det.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/22 :  18:27:40  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det som sägs är ju vettigt och jag tror att vi borde ta tag i det där.

Tyvärr har jag blitt grymt allergisk mot 2x2 matriser. Det som händer är att man gör komplexa saker skenbart förenklade genom en skapad binärlogik. Enda sättet att motsäga är genom att ogiltigförklara modellen. Så det goda budskapet förtas lite tycker jag.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/10/22 18:28:05
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/22 :  19:23:42  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, han för ett giltigt resonemang, tycker jag. Han lägger ju in extremfallen, om än grymt förenklade. Sanningen ligger ju däremellan. I fallet när vi inte gör något, går ju extremerna från att "vi har ingen påverkan, allt går bra , ingen påverkan på utvecklingen" till att det går helt åt skogen, stora delar av jorden går inte att bo på, temperaturen har ökat 10 grader och så vidare. Det är ju risken som är relevant, och det sista alternativet får ju inte inträffa helt enkelt. MAO vi har inte råd att ta den risken. Extremerna är mindre extrema i fallet att vi gör något, vinsten något mindre i det bästa fallet, men vinsten i det sämsta fallet kan nog sägas vara väldigt mycket bättre.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/22 :  21:42:42  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Men det är ju lite det jag menar, extremerna har ju inget värde i sig, eftersom alternativen "Ingen påverkan" och "Do Nothing" i princip redan idag är ogiltigförklarade av (nästan) samtliga intressenter. Det som tvistas idag är ju hur stor påverkan och hur kraftiga åtgärder som krävs för att motverka dvs. hur mycket $$ måste vi avstå av vårt välstånd.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/23 :  00:29:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, extremerna har ju giltighet här, inte för att de visar vilka åtgärder som måste tas, utan att för att visa att vi MÅSTE ta till åtgärder. Idag är det inte helt självklart att det ska tas till åtgärder, det är ju det han pratar om, inget annat. Ingen kommer ju att skriva på en "carte blanche" om åtgärder, utan vill ju veta vilka åtgärder det pratas om. Sen kommer väl USA, Australien och kanske några utvecklingsländer blockera vad det än skulle vara för förslag.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/23 :  09:33:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Enig, men de som idag "blundar", lär tyvärr inte öppna ögonen pga. en enkel 2x2. Och skyll inte bara på västländer, det finns en hel del människor och krafter i Asien, som bara längtar efter att komma ikapp, de lär inte blockera, utan bara strunta i vad som evt. är lämpligt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/23 :  11:52:26  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, jag nämnde ju "utvecklingsländer" och hur säger man nej till dem? De menar ju på att utvecklade länder har ju redan smutsat ner, och fått billig utveckling på köpet. Varför ska de inte få det? Vad svarar man på det? Utvecklade länder måste ju helt enkelt dela med sig, hur ska det gå till? Krig verkar mest troligt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/02/23 :  05:41:47  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
Jag kanske sparkar in öppna dörrar här, men han som postade denna video ursprungligen är denna kille (om inte länkarna funkar så sök på "wonderingmind42"):

http://www.youtube.com/watch?v=zORv8wwiadQ

Sedan fortsätter han med dessa videor "patching holes" 1 och 2:

http://www.youtube.com/watch?v=EGpYI9LcJkA

http://www.youtube.com/watch?v=iBy8dEtiCc4

Sedan kan man fortsätta med att titta på denna, där han gör en innehållsförteckning på i vilken ordning man skall titta på alla hans videor.

http://www.youtube.com/watch?v=2oCYW4ScUnw

Jag tror att det allt som allt blir 6 timmar. Även om jag har lärt mig det mesta av det som han tar upp om hur man skall tänka i sådana här problem genom min utbildning så är det fortfarande väldigt intressant.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000