HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Parametrisk EQ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/10/19 :  21:21:05  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag går och grubblar runt mina akustiska problem i basområdet i lyssningsrummet. (Nån som har hört det förut?)

Jag har insett att jag inte kommer att kunna fylla rummet med tillräckligt många akustiska åtgärder och fortfarande bibehålla en acceptabel WAF....Så vad göra? Parametrisk EQ kanske? Har hört talas om att t.ex. Behringer har en sådan i sitt sortiment som inte kostar skjortan.

Jag har en NAD C352 med delbart för- och slutsteg och kan därmed kopplan in EQ:n däremellan. Så till frågan: Hur mkt påverkar EQ:n generellt det övriga frekvensområdet som inte regleras??? Tappar man för mkt i ljudkvalitet uppåt i registren för att få till en bra basåtergivning?

Någon som har efarenhet av denna typ av produkter?

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/10/19 :  21:41:23  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag använder BSS och dom påverkar ljudet väldigt lite, mycket mindre än dom fel som man kan avhjälpa.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/10/19 :  23:04:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kan säga att jag har erfarenhet av de två huvudtyper av filter som är aktuella i sammanhanget. Jag har själv både parametriska och grafiska filter från olika tillverkare. Jag tycker nog att ett grafiskt filter ändå gör största nyttan och ett som jag kan rekommendera är från Behringer. Problemet är bara att man bör ha en RTA(frekvensanalysator) så att man direkt kan se hur kurvan förändras. Det filter från Behringer som jag tänker på heter Ultragraph DEQ 1024 och kostar 1956:-. Men som sagt så bör man också ha en RTA + mikrofon. Jag hjälpte i somras en kompis med att ställa in hans nya XTZ högtalare + en subwoofer och hela operationen tog knappt en halv timme.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/20 :  11:04:26  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag använder behringer deq 2496 och har jämfört med och utan i hörlurar, finns det en skillnad så är den liten, med betoning på liten. Sa jag liten? :) Däremot är förändringen du får i basen allt annat än liten. Det påverkar hela bilden, har du problem med basen, så att den säg sänker den en aning, då kommer du att uppleva toppen som ljusare med bättre upplösning med. Lägre mellanregistret fick klart bättre upplösning med, mindre grötigt.

Mitt problem är nu att min digitalkedja börjar bli låååååång. cd, deq, dac. Jag håller den gärna i den digitala domänen, använder du många källor blir det kinkigt med det om du vill använda en deq för det. Då kan det vara enklare att köra den i en processor loop, eller mellan för och slutsteg, trasslet med det är att den analoga nivån ändras hela tiden, och för bästa resultat vill du ju matcha nivån på deqen med signalen, för att utnyttja bitarna på bästa sätt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/10/20 :  13:27:42  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag hade enbart tänkt reglera vissa frekvenser i basområdet, i mitt fall vid 45 Hz, 75 Hz, 93 Hz samt 96 Hz. En grafisk eq har väl ingen möjlighet att välja de frekvenser som ska regleras så jag antar att en parametrisk är det som gäller för mig. Fler förslag på produkter. Återförsäljare?

Jag hade tänkt koppla in den mellan det delbara för- och slutsteget på min NAD C352 och det verkar på svaren hittills att den skulle göra mer nytta än skada....

Jag är redan nu väldigt nöjd med mitt ljud förutom i basområdet

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/10/20 :  13:50:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Det blir ju bökigare med ett parametriskt filter för man måste ju också ta hänsyn till eventuellt olika Q-värden. De smartaste är ju om man har ett grafiskfilter där man vid behov kan förskjuta frekvenserna. Vad sägs om detta förlag? Om du är väldigt nöjd med din lyssning förutom i basen. Skaffa då en subb med inbyggd Eq och kanske någon automation för inställning av tonkurvan.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/10/20 :  15:20:25  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Tanken har slagit mig, men problemet är att jag vill reglera upp till cirka 96 Hz och ska man reglera denna frekvens med en sub:s inbyggda EQ så måste man ju dela av så pass högt som cirka 100 Hz mellan sub och fronthögtalare. Inte helt optimalt misstänker jag, eller?

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/10/20 :  16:32:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är ju det som är en svaghet med ett parametriskt filter att man bara har tillgång till fyra eller max fem band som bara duger till en begränsad korrigering. Det är därför som jag menar att det kan vara smartare med ett grafisktfilter där man har 32st. tersband som eventuellt går att skjuta på. Den här typen av filter ska ju alltid sitta mellan för och slutsteg vilket betyder att allt snack om att utnyttja alla nivå bitarna i ett digitalt filter måste gå bort. Internt brukar digitala filter jobba med 32 eller ända upp till 48bitar medans in/utgångarna oftast är på 24bitar. Det går ju åt extra bitar till att kunna höja och sänka nivån i varje filterband. Hur som helst oavsett om man har analoga eller digitala filter i en sådan här applikation för att korrigera lyssningskurvan så kommer brusnivån att öka i högtalarna. Speciellt gäller det när man måste korrigerar i diskanten.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/10/20 :  17:56:26  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Den grafiska eqn låter dig välja vilka frekvenser du vill tuna, så det går bra att bara "RTA" den en basen med, du väljer, min har 31 band.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/10/20 :  18:47:56  Show Profile Send urban a Private Message
jag har en Behringer DEQ2496 Ultra Curve Pro som har 10 parametriska band per kanal och jag kanske svamlar men jag tror att den också har konstant Q-värde !? Rätta mig om jag har fel.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2007/10/20 :  18:50:01  Show Profile Send urban a Private Message
- parametriska FILTER - menade jag, sorry !
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/10/20 :  19:43:28  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Ser ju ut som att Behringers produkter saknar RCA-ingångar och utgångar. Ställer ju till vissa problem för oss som saknar balanserade in- och utgångar i förstärkeriet.....

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/10/20 :  19:44:12  Show Profile Send Harry_up a Private Message
gcs:
"Det är ju det som är en svaghet med ett parametriskt filter att man bara har tillgång till fyra eller max fem band som bara duger till en begränsad korrigering."

Hur menar du?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/10/20 :  21:07:16  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Ser ju ut som att Behringers produkter saknar RCA-ingångar och utgångar.
Inget problem för det går att använda XLR-adapter för RCA. Den går att köpa på Hifikit eller Kjell&com.
quote:
."Det är ju det som är en svaghet med ett parametriskt filter att man bara har tillgång till fyra eller max fem band som bara duger till en begränsad korrigering."

Hur menar du?
Det är mycket sällan som det räcker med få filtermöjligheter när man ställer in lyssningskurvan. Det ska ju räcka till både basen och diskanten. Speciellt så behöver man oftast korrigera allra mest i basområdet. Det här är i alla fall min erfarenhet. Min bestämda mening är också att ett parametriska filter är bäst vid musikproduktion i studion.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/10/20 :  23:54:49  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Mina har 60 filter lite beroende på hur dom användas. Fattar fortfarande inte varför en parametrisk eq inte skulle fungera utmärkt vid avspelning i stereo. Hur har du kommit fram till det? Mina filter fungerar i vart fall utmärkt för mig.
Vilka krav menar du att dom inte uppfyller vid lyssning på t.ex. en CD i hemmiljö men som dom uppfyller vid inspelningen av samma CD?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/10/21 :  09:22:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Den Behringern som jag tittade på hade ett MAX Q av 10% av vald frekvens.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/10/21 :  11:36:40  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Mina har 60 filter lite beroende på hur dom användas. Fattar fortfarande inte varför en parametrisk eq inte skulle fungera utmärkt vid avspelning i stereo. Hur har du kommit fram till det? Mina filter fungerar i vart fall utmärkt för mig
Nu fick han gcs så han teg!Du talar nu om ditt filter från BSS och det är en helt annan sak. Jag har själv ett filter, en drivrack som faktiskt har ännu flera filter. Jag räknade antalet och i den grafiska delen har den 2x28 stycken, sedan finns det 3x4 stycken parametriska i varje passband x2 eftersom det är två kanaler. Sedan vet jag inte om man ska räkna även HP & LP filtret som ytterligare en möjlighet. Det här fungerar utmärkt för mig också och när man tittar vilka filter som automationen har valt så kan man ju lätt se att alla filter har valts iden grafiska delen medans endast tre i den parametriska och då i HF delen. Anledningen till att parametriska filter är mer användbara i musikproduktion är att jag jobbat med både grafiska och parametriska sedan dom kom under 70-talet. På den tiden hade vi API, Kepex och Spectra. Det var ett fantastiskt lyft för musik och på vissa röster. Idag har vi ännu flera möjligheter i Protool med t.ex dynamiska filter och lite annat. Jag har faktiskt försökt att ställa in lyssningskurvan med parametriska filter men det är svårt, ja nästan omöjligt att få det bra. I alla fall när man sedan mäter. Jag har själv i mitt hem ett parametriskt 2x6 bandsfilter från BSS som låter fantastiskt bra med musik men den duger inte till att ställa in min lyssningskurva.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/10/21 :  23:48:01  Show Profile Send Harry_up a Private Message
gcs:
Nu var ju inte inlägget tänkt på det viset utan mer en fråga om hur du menar när den inte duger. Hur menar du att den inte räcker för din lyssningskurva? Kan du beskriva hur din lyssningskurva ser ut?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2007/10/22 :  00:20:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Harry_up! Jag skojade bara lite. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska beskriva en lyssningskurva. Men vad jag menar är att det i de allra flesta fall behövs ett stort antal filter för att kunna ställa lyssningen. Om man då har parametriska filter så blir det faktiskt extra svårt för man måste också brottas med olika Q-värden. Det blir alltså betydligt lättare med ett grafiskt filter. Det är naturligtvis därför man vanligen använder ett sådant 1/3 okt.filter när man ställer in lyssningkurvan. I början av 70-talet när dom första grafiska filtren kom (Ursa)trodde man att dom skulle kunna användas i musikproduktion men det var alldeles för bökigt och det lät inte heller bra. Sedan kom dom parametriska filtren och dom började användas snabbt i samband med vinylgravering och så är det än idag. Man har ju helt olika krav när det gäller en lyssningkurva och när man helt enkelt bara vill att musiken ska få en "vacker" klang.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/10/22 :  07:13:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Jag hade enbart tänkt reglera vissa frekvenser i basområdet, i mitt fall vid 45 Hz, 75 Hz, 93 Hz samt 96 Hz


en grafisk EQ har i 31 bands fall följande fasta filter att erbjuda :

20 25 31,5 40 50 63 80 100 Hz med fast bandbredd och ställbar cut/boost på antingen 6, 12 eller 16dB

Jag har helt missat om det finns någon grafisk EQ därute med ställbara filter frekvenser, mig veterligen existerar inte någon sådan.

En paramterisk EQ däremot har en annan uppbyggnad vad det beträffar vilka frekvenser du vill påverka, då kommer då ofta närmare de frekvenser du vill undertrycka eller boosta, Q-värdet (eller filterband bredd) kan också ställas in som antingen mkt smalt (sk notchfilter) eller väldigt brett, i ditt fall misttänker jag att notch är det som gäller.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2007/10/22 07:14:47
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/10/22 :  08:28:38  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Ja, i mitt fall är det väldigt "smala" ingrepp som gäller. Mina peakar är höga, men relativt smala.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/10/24 :  15:03:56  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Någon som har förslag på bra parametriska Equalizers? Behöver max 8 band. Som vanligt ska det vara bästa produkten men lägsta priset....

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2007/10/26 :  07:33:40  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Jag kör med Behringer FBQ2496 som har 2x20 parametriska band per kanal. Efter analysen av frekvenskurvan i rummet (mic+dator) så ställer du in frekvens, bandbredd och gain, justerar och gör nya frekvenssvep i basområdet för att se resultatet. EQ'n är mycket flexibel och du har väl en si så där runt 100(?) olika frekvenser mellan 20-100hz för att alltid träffa rätt peak som du ställer in digitalt.

Hur maskinen spelar inkopplad på ett "fullfrekvenssystem" (läs golvare) vet jag ännu inte. Min ligger bara inkopplad i subkedjan idag. Funderar dock på att skaffa en till som jag kör på topparna/sattarna för att rätta till bas/mid-basen i dem som rummet också påverkar starkt. Hoppas på en riktigt bra integration mellan sub/sat.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/10/26 :  08:30:35  Show Profile Send The Leafs a Private Message
En smula korkad fråga måhända: Vad är den smalaste bandbredd som går att ställa in med denna Behringer-pjäs?

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2007/10/26 :  09:15:44  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Mellan 1/60 till 10 oktaver, dvs extremt smalt eller brett.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/10/26 :  09:35:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Då verkar de ha ändrat, för den som jag testade hade 1/10s oktav som smalaste gräns. Vilket känns gränsfall litet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000