Igår var jag inne hos våra fotografer på mitt jobb och hade lite killsnack inför helgen. Då visade han ett nytt bildprogram som han annsåg vara bra mycket snabbare och faktiskt bättre än Photoshop.(Han har också Photoshop så han borde veta) ACDESEE Pro var namnet och koster under 100 daler. Ett arbete som tar ett par tre timmar i Photoshop tar bara ett par minuter i ACDESEE. Han visade exempel på bilder som var tagna med hans Canon EOS1D, helt otrolig bra. Sedan frågade jag honom eftersom jag visste att han tidigare arbetade med en Nikon D70, hur bilderna från en blir med ACDESEE. Han demade genast några bilder och jag föll direkt. Ni anar inte hur bra det kan bli även med ett lägre antal pixlar. Ett porträtt av en person i halvformat(midjeformat) som han zomade in på näsan och då såg man t.o.m dom små fjunen på nästippen.
Men ACDSee är ju mindre ett bildbehandlingsprogram än ett bildhanteringsprogram. Alltså ett program för att katalogisera/kategorisera en bildsamling och med vissa basala bildbehandlingsfunktioner.
Det handlar helt om vad du ska göra med en bild, mindre redigering är inget PS huvudsakligen är gjort för. Men kan du PS så fixar man var bild på 3-10 sek om det gäller vanlig redigering så som crop, skärpa, ljus.
quote:Ni anar inte hur bra det kan bli även med ett lägre antal pixlar.