Det är rubriken på en artikel i senaste (6/2007) Klang & Ton (den tyska högtalabyggtidningen). Jag tyckte den var extra spännande då dom direkt jämför tre små tvåvägare gjorda av tre konstruktörer. Alla är gjorda med hi-end element.
Inga lågprislådor precis... Alla presterar väldigt fina data, särskilt vid måttilga ljudvolymer.
I deras eget lyssningstest kallar dom MiniTS för "superprecis-neutral", MiniHB för "musikalist flytande" och MiniCG för en högtalare med den bästa allround-kvaliteten någonstans mittimellan de båda andra.
Själv har jag byggt med Thiel element och kan hålla med om att dom verkligen har extremt hög upplösning. Jag har också byggt med fina Scan-Speak element och håller igen med om att dom låter mycket musikalist men inte lika precist som Thiel elementen (som å andra sidan är lite FÖR bra på att avslöja alla brister i inspelningar).
Eton har jag aldrig stiftat närmare bekantskap med utom en gång då jag kort fick lyssna på ett par ER4 diskanter. Den gången blev jag inte imponerad med förhållandena var långt från ideala.
Skulle vara kul att höra vad ni andra har för för tankar och erfarenheter.
Intressant som den, särskilt som Eton 5:an är på väg in som mellanreg i mina kommande burkar, jag vet åtminstone en medlem på detta forum som tycker de låter skit, men skam den som ger sig. Skall ha en SS(7100) i toppen, så det blir lite av en kombo, men jag kommer garanterat ha fler intryck då.
- Det finns inget problem som är större än lösningen..