Är det möjligt att koppla en 4 ohms diskant till ett 8 ohms filter om man seriekopplar med ett 4 ohms motstånd? eller förändras elementets elektriska dämpning då?
Halvering av spänning = -6dB Halvering av effekt = -3dB
Eftersom vi kan anta att förstärlkaren är en spänningsgenerator så blir det det första fallet, alltså -6dB. Förstärkaren behöver bara leverera halva effekten så ekvationerna går ihop om ni funderar lite...
Jag har kollat lite på filtret i mina XTZ talare (jag svor jag inte skulle)och i serie med diskanten (6 ohm)sitter ett 2,5 ohms motstånd,hur blir det om jag tar bort motståndet och säter dit komponenter för ett 6 ohms filter (nu är det beräknat för 8 ohm i diskanten,de andra registren är 4 ohm)Om jag ev. ska dämpa vill jag ha konstantimpedans.
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
MatsT: Om det är en spänningsgenerator så hoppas jag att den försöker uppnå samma spänning på utgången oavsett last. Spänningen V vid 4R borde ge samma spänning V över 8R. Och iomed att resistorn och elementet(förenklat) är på 4R så har dom halva var. Dvs spänningen över elementet är -3dB(halvering). Effekten i elementet är dock -6dB(1/4) iomed att det blir halva strömmen och halva spänningen.
quote:Effekten i elementet är dock -6dB(1/4) iomed att det blir halva strömmen och halva spänningen.
Det var väl det jag skrev? Förstärkaren behöver bara leverera halva effekten och halva effekten hamnar över motstånd respektive högtalare efter dämpning med 4ohm. Det var det jag menade med att ekvationerna går ihop om man tänker efter lite. Vet man att halvering av spänning ger -6dB så behöver man ju inte härleda.