Sedan jag bytte högtalare från ett par med en känslighet på ca 84dB till nya med en känslighet på ca 90dB så har det givetvis blivit så att jag måste vrida ner på volymkontrollen jämfört med förut. Detta innebär att jag numer ligger mellan 8 och 12 på skalan (vid normal lyssning). Om jag minns rätt går skalan till 50. Detta ger två effekter: dels så är volymskillnaderna mellan varje steg större, dels jobbar pottarna i sina gränsomreden, vilket sägs vara dåligt. Kanske finns det andra problem också. För att göra saken sämre så verkar det som om framförallt CD-spelare inte håller sig till standarden vad gäller utsignalnivå utan kan ligga mycket, mycket högre.
En lösning på detta är att använda t.ex. Rothwell Attenuators. Dessa försvagar signalen med 10dB. Min fråga till alla elektronikgurus är vad en sådan här sak kan ha för andra, oönskade konsekvenser (vi förutsätter att kontakterna är så pass bra att vi inte förlorar för mycket där). Jag är lite orolig för att tranientförmågan i systemet blir lidande, t.ex.