Author |
Topic  |
|
lunke
Member

100 Posts |
Posted - 2002/12/11 : 12:59:21
|
Jag tänker fixa till mina egna signalkablar mellan processor o slutsteg.
Då undrar jag hur man ska löda en RCA kontakt när kabeln har 2 ledare typ Supra EFF-I,DAC?
Finns det kanske någon sida med anvisningar? Har tittat på "minhembio" kabelskola men där har de en enkel ledad kabel.
// Lunke
|
|
Rollo
Member

175 Posts |
Posted - 2002/12/11 : 13:22:00
|
En ledare till 'pinnen' i bägge ändar av kabeln. En ledare till 'hylsan' i bägge ändar av kabeln. Skärmen till 'hylsan' i ena änden av kabeln - testa vilket håll som låter bäst. Har hört rykten om att skärmen ansluten i bägge ändar låter bättre i vissa fall, 'your mileage may vary'. |
 |
|
lunke
Member

100 Posts |
Posted - 2002/12/11 : 16:14:59
|
Tack för svaret.
Men jag förstår inte vad det är för mening att bara löda skärmen på en sida...
//Lunke |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/12/11 : 16:45:40
|
Meningen är att man inte vill att någon ström skall flyta i skärmen. Det räcker att skärmen är jordad (ansluten i ena "hylsan") för att ha full skärmverkan. |
 |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/12/11 : 19:21:07
|
Jag har funderat lite på det själv, har kommit på lite olika apekter på varför man skall ansluta den extra skärmen i ena ändan el. den motsatta, men får inte upp bilden på min sida *arrg*. |
 |
|
lunke
Member

100 Posts |
Posted - 2002/12/11 : 20:14:29
|
Vilken bild... |
 |
|
AndersJ
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2002/12/12 : 00:46:17
|
Jag får inte ihop det att man bara ska ha kontakt med skärmen i en ände. Den som kan förklara att det borde vara bättre på det sättet får gärna posta en post.
Mvh Anders |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/12/12 : 12:58:11
|
Det finns olika sätt en exempelvis analog-lågnivå-kabel kan vara uppbyggd på. Exempel;
1. Koaxial: Där har man en plus-ledare i mitten som omsluts av ngn. form av dielektum. Man har sedan en placerat en skärm utanpå dielektumet, den fungerar inte bara som skärm(!), utan även som minus-ledare. Sedan finns det koax.-kablar där man har placerat ytterligare 1st (el. 2st (har även sett 3st (!) (om jag inte minns fel(?)))) extra skärmar. Dessa självfallet avskiljda med ngt. hög resistivt (stavning (?)) material, exempelvis ngn. form av plast). Dessa vill man EJ (not: EJ (!)) skall fungera som minus-ledare, utan endast (not: endast ;) som (extra) skärm. Varför vet jag inte exakt, för att dess skärmande egenskaper fungerar effektivare då (?).
2. Kabel med plus- och minus-ledare(!). Dessa har till skillnad från koax.-kabel'n en "extra" ledare, som endast har funktionen att agera minus-ledare. (Som lite extra kuriosa; Man kan med fördel tvista dessa (plus- och minus-ledarna) då magnetfälten som dessa alstrar då kommer nästan helt släcka ut varandra (mkt. (MKT.!) effektivare (ochi större utsträckning) än att bara placera dessa parallellt med varandra))).
Man kan (självklart) även på denna typ av kabel ha en skärm (el. flera st (självfallet avskilda med ngt. hög resistivt (stavning (?)) material (exempelvis ngn. form av plast))). Denna vill man EJ (not: EJ (!)) skall vara med och agera som minus-ledare (då man redan har en ledare som är ditlagd av endast ett syfte, att fungera som minusledare), därför ansluter man skärmen (/skrämarna (?)) endast i ena änden. Varför man inte vill att skärmen (/skärmarna (?)) skall fungera som minus-ledare, är jag som tidigare nämnt inte helt säker på, men jag har en gissning i slutet av "koax.-stycket".
L., den bild på vilket jag illustrerade mina tankar kring vilken ände man skulle ansluta den (/dom) extra skärmen (/skärmarna). |
 |
|
AndersJ
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2002/12/12 : 16:18:22
|
Oj! Såg visst inte att det handlade om kabel med två ledare i. Måste varit tröttare än jag trodde igår  |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/12/12 : 17:10:35
|
Nu har en kompis lagt upp bilden till mig, så här kommer den;

I "Alt. 2." försöker jag visa att strömmen vandrar åt höger i "+", mot försteget. Och sedan tillbaka (åt vänster) i "GND". Då tänkte jag att det då blir ett sorts "sug" av strömmen i skärmen, så att strömmen vandrar åt vänster, eftersom skärmen är kopplad till "vänstra GND" där, det är ett sorts "sug" på strömmen (från "GND"). Som dom flesta säkert vet så vandrar e- (elektronerna) i motsatt riktning som strömmen. Då tänkte jag mig samma senario i "Alt. 1." fast precis omvänt.
Förstår ni inte hur jag menar så fråga.
Så; Flint, Nagref, cittroman, swede el. ngn. annan som kan sånt här, hur skall man egentligen koppla den (/dom) "extra" skärmen (/skärmarna)? (Jag antar att det är samma svar för koax. med flera skärmar som edt är för "vanlig" (med plus- och minus-ledare) med "extra" skärm (/-ar)).
Tack på förhand! |
 |
|
lunke
Member

100 Posts |
Posted - 2002/12/12 : 17:28:17
|
Snyggt "no_85" nu börjar det likna nåt...!
|
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/12/12 : 18:05:34
|
L., N.* kan när N.* vill *pihi* .
Men N.* hade faktiskt funderat på detta tidigare, och tänkte själv (alldeles själv, faktiskt (! ;)) starta en ny topic som behandlade just denna frågeställning. Men eftersom N.* är lite (mkt. (MKT. (!)) grov underdrift ) sölig av sig så han du, L., före. Men direkt då N.* såg denna topic så ritade N.* faktiskt ovanstående bild i paint ( , ), där N.* försökte (/-er) illustrera N.'s* funderingar kring topic'en. Men eftersom N.*, som tidigare nämnt, inte "fick upp" ovan beskrivna bild på "inter-nätet" (pga. problem med N.'s* ftp-prog.) så fick N.* vid ngt. senare tillfälle ta hjälp av utomstående vän.
*= #85**. **= no_85***. ***= moí (N.*).
PS. Nu överväger N.* att sluta prata/skriva om sig själv i 3'e person . |
Edited by - no_85 on 2002/12/12 18:06:44 |
 |
|
lunke
Member

100 Posts |
Posted - 2002/12/12 : 18:32:56
|
Det är just det man har vänner till... |
 |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2002/12/12 : 21:23:43
|
I en vanlig koaxialkabel jordar man skärmen för att ta bort den kapacitiva kopplingen. Ingen jordning ger nästan ingen skärmverkan! Vill man även ta bort den induktiva kopplingen måste jorda båda ändar för att kunna driva en ström genom skärmen som motverkar det yttre magnetfältet. Detta är inte alltid bäst! Säkerligen är så fallet med vanliga signalkablar, jag är inte säker på detta!
Anledningen till att man lägger en extraskärm som inte jordas är att i stort sett alla skärmar har hål som ger en icke-ideal skärm. dessa hål uppträder t. ex i en flätad skärm. Även överlappning i en homgen film runt kabeln ger en icke-ideal skärm! |
Do not stagedive at home alone! |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/12/13 : 15:41:23
|
D., men "extra" skärmen (/-arna) jordas alltid i minst en ända, annars får de som du skriver ingen (ev. minimal) verkan. Då fungerar skärmens skärm-egenskaper (dvs den "motverkar" yttre magnetfält ), men ej dennes strömledande egenskaper (som negativ pol dvs).
Men i vilken ände är borde man med fördel koppla in "extra" skärmen (/-arna)? |
 |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2002/12/18 : 18:03:56
|
Kopplar du skärmen endast i en sida kommer det inte att gå någon ström i skärmen. Den kommer då endast att skärma/dämpa yttre elektriska fält. Detta genom att man reducerar den kapacitiva kopplingen mellan skärmen och den inre signalledaren. Man skulle kunna se det som att yttre strömmar som kommer in i skärmen hellre går till jord (kopplade i ena sidan) än in i vår signalledare. Det som jag finner lite knepigt är huruvida minusstiftet är jordat eller ej! Man vill JORDA skärmen för att få denna effekt!
Egentligen ska det inte spela någon roll i vilken ände man kopplar skärmen till, den bör få samma potential oavsett sida man kopplar den på, särskilt om det är en kort signalkabel med mycket liten resistans i skärmen.
Kopplar man skärmen i båda ändar kan det gå en ström genom den. Denna ström kan motverka den induktiva kopplingen från yttre magnetiska fält.
Att du har flera skärmar beror nog bara på att en vanlig skärm aldrig är perfekt för att på så sätt få bättre "täckning". |
 |
|
Kydyl
Starting Member
30 Posts |
Posted - 2002/12/18 : 18:46:31
|
För att klargöra lite om de induktiva störningarna. Att ha en jordan skärm ansluten i en eller båda ändarna hjälper föga mot induktiva störningar (tex magnetfält). För att bli av med dessa störningar så måste man, som beskrivet ovan, linda signalledaren och återledaren runt varandra (twista dem). Anledningen till att detta fungerar är att den ström i som induceras i ledaren i ena slingan kommer att motverkas av strömmen som induceras i ledaren i den intilligganden slingan.
Jag kan inte se någon anledning till varför det skulle vara bättre/sämre att ansluta särmen bara på ena sidan, bara man ser till att den är jordad till "äkta" jord, och inte bara en nollreferens.
Att ha en separat skärm (alltså inte återledaren som skärm) borde dock kunna minimera den kapacitiva störningen, men det är bara om den skärmen verkligen är extern. Dvs bara ansluten till jord och inget annat. Dvs inte ansluten till återledaren i ena änden, då kan man enligt mig lika gärna ha återledaren som skärm. Här är jag dock eventuellt ute på lite tunn is :) |
Confused by earlier errors. Bailing out... |
 |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2002/12/18 : 19:09:23
|
Att reducera påverkan från yttre magnetiskt fält är möjligt genom att koppla skärmen till jord i båda ändar. Ett yttre magnetfält inducerar en ström i signalledaren som försöker motverka det yttre magnetfältet (Lenz lag). Även i skärmen kommer det att induceras en ström som försöker motverka detta yttre fält (iofs brukar man modellera dessa störningar som spänningskällor). Dessa strömmar kommer att var riktade åt samma håll och nästan lika stora då de spänner upp lika stora slingor mellan sig själva och jordledaren!
Det fiffiga är nu att i skärmen finns det en självinduktans som man inte kan bortse ifrån. Skärmen kommer att alstra ett magnetfält som som i sin tur kommer att påverka signalledaren på så sätt att ytterligare en spänningskälla (förutom den första pga det yttre magnetfältet), men denna kommer att vara motriktad den första. På så sätt kommer påverkan att minska från det magnetiska fältet.
Om man vill förenkla det lite kan man se det som att signalledaren och skärmen nu delar på uppgiften att motverka det yttre magnetfältet.
|
 |
|
lunke
Member

100 Posts |
Posted - 2003/01/19 : 22:01:56
|
Ska använda Supra EFF-I till mina XLR kablar och nu undrar jag hur skärmen ska lödas.
Ska ytterskärmen tvinnas ihop med innerskärmen på de båda ledarna? Gäller det samma sak med RCA kablar?
Tacksam för svar Lunke.
|
 |
|
|
Topic  |
|