HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 (Redigerad rubrik) Renovering av KEF 105
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gelgamesh
Starting Member

14 Posts

Posted - 2007/12/10 :  19:10:34  Show Profile Send gelgamesh a Private Message
Tjenare!

Sedan igår är jag ägare till ett par gamla KEF 105. Det är lite att pilla med, men dem fungerar dock med vissa oönskade moddningar. Det sitter diskanter från Philips då historien inneburit något defekt på orginalen. Men låter gör det. Och himmel vad mycket bättre dem låter än vad jag förväntade mig. Blir nog en del pill med placering och annat men skam den som ger sig.

Hursomhelst. Vad jag behöver är ett snabbt tips från någon som kan modellen. Saken är den att jag tänkte praktisera bi-wiring bara för att "jag kan" tänkte jag. Dem är ju byggda med separata lådor och filtret sitter i mellanregisterlådan. Där sitter även terminalerna. Sedan går det ut två sladdar som man skall koppla till baslådan under. Och här vaknar mina misstankar..

-Sitter det filtergrejer i baslådan eller kräver basen att bli kopplad till deln.filtret i mellanregisterlådan?

Jag kanske gör mig lite dummare än vad jag är nu, det är väl bara att skruva isär och kolla men jag tänkte ändå höra mig för lite om modellen, så skriv gärna lite kul, ni som ev. vet en massa om modellen.

Tack på förhand.

Mvh
Michael Heimbrand

Edited by - gelgamesh on 2007/12/18 00:11:29

gelgamesh
Starting Member

14 Posts

Posted - 2007/12/18 :  00:22:11  Show Profile Send gelgamesh a Private Message
Svarar mig själv som en liten uppdatering..

Vad jag konstaterat är att mina högtalare behöver genomgå en lättare renovering. Jag plockade isär dem och iakttog att baslådan har egen filteranordning så Biwiring är redan fixat.

Vad jag mest akut behöver hjälp med är:

-Hur limmar man aluminium? Den ena topplådan för mellan/diskant har ett defekt stativ. Se det som att en fyrkantsprofil med ca 1cm i bredd är bruten rakt av med två matchande brottytor. Det är inte världens största belastning men frågan är vad man bör använda för lim?

-Elementen. Som jag tidigare nämnt är det KEF T52-diskanter som originalmoteras i 105:orna. Är det någon som vet något om dessa? Jag har listat ut att dem även återfinns i KEF Cantata, 103 samt 105.2. -Den som skakar fram ett par fungerande dylika är min vän för livet.. Det sägs att T27 använts på senare revisioner men uppgifterna går isär. Skulle det vara så är ju topparna exakt bestyckade som LS3/5a.. (?)

-Givetvis är jag intresserad av allt som rör KEF 105 i alla former. Den som har delar (vad som helst) eller bara en massa info får mer än gärna kontakta mig.

Det är väl allt för nu. Hoppas det finns någon som vet nåt..

Mvh
Michael Heimbrand
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000