Som jag har uppfattat det, är det så att "dye ink" kan återge mer mättade färger än pigmentbaserat bläck i dagsläget. Jag tror dock i stort sett alla proffsmaskiner använder pigmentbaserat bläck på grund av beständighet och andra viktiga faktorer.
Jag ska försöka hitta några diagram som visar skrivarnas färgrymder (gamuts) i förhållande till de vanliga färgrymderna (color spaces). Borde finnas någonstans på nätet tyckar jag.
edit: det är nog precis den informationen du efterfrågar. Personligen tycker jag att tillverkarna borde visa detta öppet så att man vet vilka färger respektive skrivare klarar eller inte klarar att skriva ut.
edit2: Alltså, jag vet att ni är ju proffs på detta och har så klart mycket bättre koll på hur det fungerar i praktiken. Därför tycker jag det är intressant att ställa det teoretiska mot det praktiska. Vissa teoretiska fördelar med det ena eller det andra kanske är så små att de helt försvinner i praktiken.
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be