HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rätt fas...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2008/01/10 :  12:51:35  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag vet att många har sagt att det är viktigt att ha rätt fas i apparaterna men det var ngt jag aldrig trodde på.

I förrgår lånade jag ändå lite testutrustning på jobbet, testmejsel + ngn slags multimeter. Hemma visade sig att både förstärkaren och skivspelaren inte var i fas.

Nu är allt i fas och efter två dagars kritisk granskning kan jag bara konstatera att det blev en markant ljudförbättring.

Jag har väntat i två dagar just för att vara lite mer säker men det är mer djup i ljudbilden och mer luft#8230;framförallt låter det bättre, ungefär som när man köper en bättre komponent, skulle nästan säga som en bättre cd spelare.

Jag är lite sur på mig själv att jag inte kollat detta tidigare!

Kanske har alla rätt fas hemma, men till er som inte har det, eller som tror sig ha det, köp en testmejsel på Biltema direkt: kostnaden för denna #8221;uppgradering#8221; är 12,90:- Under Hifi Consults hemsidan under #8221;audiofilia#8221; finns det en bra förklaring angående hur man hittar rätt fas.


www.minhembio.com/Andreas63

Kondensatorn
Member

120 Posts

Posted - 2008/01/11 :  11:41:57  Show Profile Send Kondensatorn a Private Message
Ja visst blir det skillnad!
och billig uppgradering är det ju definitivt

Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries
Diy Scanspeak 2 delat,
Systemdek IIX
Go to Top of Page

Kondensatorn
Member

120 Posts

Posted - 2008/01/11 :  11:42:32  Show Profile Send Kondensatorn a Private Message
Ja visst blir det skillnad!
och billig uppgradering är det ju definitivt

Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries
Diy Scanspeak 2 delat,
Systemdek IIX
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/01/11 :  23:21:15  Show Profile Send llerk a Private Message
Helt rätt Andreas. Fasen är avgörande för en korrekt lyssning..

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/01/11 :  23:58:31  Show Profile Send Smackman a Private Message
Ehh dum fråga...måste det va jordat för att kolla fas?


Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2008/01/12 :  00:02:34  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Ehh dum fråga...måste det va jordat för att kolla fas?

Inga frågor är dumma, om man inte vet.
Nej. Fasen har betydelse oavsett om du körd jordat eller ej. Klart märkbar skillnad vid rätt fas genom anläggningen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2008/01/12 :  11:25:54  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Smackman: om dina apparater har nätbrunn kopplar du bara loss kabeln från apparaten och kollar i apparatkontakten (i kabeln) med en testmejsel där det lyser: där har du fasen. Men du måste sedan veta var fasen finns i din apparat. Har du tur så är det markerat med fassimbolen annars brukar det vara i det högra stiftet om du tittar på apparaten...lite snurrigt förklarat;-)

Men kolla på Hifi Consuls hemsidan: där är det väldigt bra förklarat.


www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/01/12 :  15:30:30  Show Profile Send rolnor a Private Message
Gäller detta nätspänningen ur vägguttaget? Växelströmmen likriktas ju inne i systemet, då borde det väl inte spela nån roll hur faserna satt innan spänningsaggregatet? Förstår inte??

rolnor
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2008/01/12 :  15:32:14  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Fel fas=spänning i chassit!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/01/12 :  16:08:33  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
Fel fas=spänning i chassit!



Man ska såklart inte koppla fasen till jorden, men jag tror inte att det är det tråden handlar om, eller?

rolnor
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/01/12 :  16:18:09  Show Profile Send Vox a Private Message
Om inte annat så minskar spänningsfältet runt den aktuella apparaten om du ansluter fasen där konstruktören tänkt att den skall anslutas. Testa med att närma dig apparaten med en "mätpenna" och se vid vilket avstånd den indikerar spänning. Vänd sedan på kontakten och gör om mätningen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2008/01/12 :  17:40:24  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Rikta elfixen, eller liknande mot nätbrunnen och växla faser. I det läget du får minst elektriskt fält är det rätt kopplat. Koppla ifrån apparaterna från varandra först.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2008/01/12 :  18:20:47  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Då har jag ytterligare en bra erfarenhet, har man dessutom dualmono slutsteg (monoblock) så blir det väldigt konstigt när de två olika slustegen är kopplade i olika på nätfasen.
Jag kan tänka mig hur konstigt det kan låta när man kör biamping och inte har koll på faserna i väggen
Jag måste bara berätta en rolig sak, när jag var till Mediamarkt (hemelektronik företag från tyskalnd finns även i Sverige)
Jag pratade med en man i 30-40års åldern som var utbildad till Ljudtekniker som han tidigare hade jobbat som men jobbade nu på denna butik som säljare på hifi avdelningen.
Han trodde inte på detta med nätfilter och rätt fas för han hade aldrig hört någon skillnad och var vädigt skepptiskt.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/12 :  18:29:34  Show Profile Send huzze a Private Message
Hoppas jag inte trampar på någons ömma tå här, men ljudtekniker och studios har ofta ett annat sätt att angripa problemet - stjärnjord.
quote:
Fel fas=spänning i chassit!
quote:
Man ska såklart inte koppla fasen till jorden, men jag tror inte att det är det tråden handlar om, eller?


Nja, Klenkar menar att när fasen är rätt är det mindre spänning i chassit, lite finns nog alltid där.

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/01/12 :  18:30:04  Show Profile Send huzze a Private Message
Men visst fasen gör det skillnad.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2008/01/12 :  18:30:53  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Växelströmmen likriktas ju inne i systemet, då borde det väl inte spela nån roll hur faserna satt innan spänningsaggregatet?

Växelströmmen kommer ur vägguttaget där du har två hål plus jord. I det ena hålet återfinns nollan och i det andra fasen, nollan har ingen potential dvs 0V medan fasen har 230V potential.

I apparaten sitter en normalt sett en transformator och dessa är inte är symmetriska. Beroende på hur fasen och nollan "kommer in" i transformatorn så kommer en större eller mindre kapacitiv koppling uppstå mellan primär och sekundär vilken i förlängningen ger (växel)spänning i chassit. Att något är rättfasat betyder alltså inte att spänningen är 0V, bara att den är lägre än i felfasat läge.

När vi sedan kopplar ihop våra apparater så kan den här spänningen få ström att flyta mellan apparaterna i signalkablarna och försämra ljudet på ett eller annat sätt. Nu är det såklart inga stora strömmar det handlar om men det är definitivt inte gallimattias att fasningen ofta gör skillnad åtminstone på ett mätmässigt plan. Hur hörbart det är kan ju såklart varierfrån anläggning till anläggning.

quote:
Rikta elfixen, eller liknande mot nätbrunnen och växla faser. I det läget du får minst elektriskt fält är det rätt kopplat. Koppla ifrån apparaterna från varandra först.

Det är inte säkert att det går att dra någon slutsats. Jag blev lite nyfiken och mätte med multimeter på både cd och förstärkare. I förstärkarfallet råder det ingen som helst tvekan, det är nästan dubbla spänningen (ca 120V) vid felfasning. CD'n däremot är de skillnader som blir inom vad jag skulle kalla felmarginal och fluktuationer, även om det blir något lägre spänning rättfasad. Det handlar dock om en skillnad under 1V. Nu vet jag att den är rättfasad i det läget eftersom orginalkabeln är märkt med vilka stift som är vilka och att se till att fasen hamnar rätt där är inte särskilt svårt. Eftersom jag är hårdkokt och lever på kanten så mätte jag fram det med multimetern för att vara säker, min faspenna lämnar övrigt att önska för att uttrycka sig försiktigt.

Nu rekommenderar jag såklart inte någon att springa och börja pilla i eluttagen om de inte vet vad de sysslar med. Det kan lätt bli om man klantar sig. I princip: Behöver du fråga hur man gör=Låt bli och använd faspenna.

Glöm inte att apparaten ska vara påslagen (och signalkablar mm urkopplade) när ni ska fasa rätt. I avslaget läge kan resultatet bli ett helt annat.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2008/01/12 :  18:42:56  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
ztenlund

Mycket bra inlägg ztenlund angående el-säkerheten, du har ett stort hjärta för oss medlämmar tummen upp och trevlig helg på er alla

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2008/01/13 :  00:16:20  Show Profile Send hal a Private Message
Hörde tydlig skillnad efter att jag faskontrollerade mina apparater.
Framförallt i hörlurar.
Använde först en faspenna som inte var bra. Tog sedan en svensktillverkad "Volt Stick PHASEN" från SAGAB Electronic AB som fungerade väl.
Så här gjorde jag:

1. Mätte på ett ojordat vägguttag på vilken sida jag hade fas. Tog pennan och förde den från sidan mot uttaget och då lyste den på vänster sida. Märkte upp vänster sida på vägguttaget som fas.
2. Kopplade ur Accuphase förstärkaren helt från anläggningen och bar bort den till uttaget, där jag kopplade in den. Satte på förstärkaren, väntade en stund. Tog sedan faspennan och förde den sakta mot chassit på flera ställen kontrollerade avståndet där
faspennan tändes. Stängde av förstärkaren, vände sedan stickproppen i uttaget, satte på förstärkaren och gjorde om proceduren.
Resultat: Alla mätningar gav liknande resultat, det ena läget på stickpennan gav utslag ca 1 cm närmare chassit. I fel läge gav det utslag ca 2 cm från chassit. Märkte upp stickproppens fas och noterade om jag tittade på stickproppen med texten rättvänd (dvs tittade rakt på piggarna) så var fasen till vänster. Förstärkaren är tillverkad i Japan.
3. Gjorde samma sak med CD-spelaren, en Vincent CD S3, fick samma resultat med skillnaden att utslaget på pennan kom på ett större avstånd från chassit. Samma som Accuphasen, fasen till vänster på stickproppen. Cd-spelaren är tillverkad i Japan.
4. Då var det hörlursförstärkarens tur. En EAR 90 som jag upprepade proceduren med. Gav utslag redan på 1 dm i fel läge. Vände på stickproppen. Fick då inget som helst utslag i motsats till de tidigare försöken. Svensktillverkad och hade fasen till höger om man tittade på stickproppen.
5. Dags för den enkla Pioneer-tunern med ojordad kabel. Fick inget som helst utslag. Antagligen för att chassit inte har någon kontakt med elektroniken. Fick öppna den för att få fasen rätt. Har hört att det kan vara bra att även ojordade apparater ligger rätt med fasen.

Hur stor blev skillnaden då ? Svårt att säga, då jag samtidigt gjorde rent alla kontakter, skruvade åt alla plintar mm. Kontrollmätte högtalarplacering mm.
Upplevde iallafall en markant förbättring i ljudåtergivningen, tydligast i hörlurarna, där jag tidigare på tysta partier på vissa skivor tydligt kunde höra ett svagt brus, var det helt tyst.
Alla dessa åtgärder gav kanske subjektivt en förbättring på hela 20 %. Där kanske hälften av förbättringen var inbillad, vem vet.
Jag var iallafall jättenöjd och satt under hela kvällen med ett stort leende. Min fru undrade varför jag såg så fånig ut och undrade samtidigt vilken skiva jag spelade. Det är Jennie Abrahamsson sa jag, den har du ju hört förut. Den är ju bra replikerade hon.
Visst är den sa jag.

Har läst på SR:s hemsida att genom att fasvända rätt sina apparater i hemmet kan man spara energi också.

Se där, ytterligare en anledning till att fasvända sina apparater rätt.



Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/01/13 :  16:39:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Bara ett exemepel på att det kan funka med faspenna.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/01/16 :  15:52:35  Show Profile Send llerk a Private Message
Ett litet inlägg. Jag har fått lära mej att man sätter i nätkabeln i vägguttaget. Därefter tittar man på apparatkontakten. Den har tre stycken hål. Om man håller den emot sig så ska den bilda ett V. Om man sedan tar en faspenna så ska det "lysa" när man lägger pennan på den vänstra sidan på apparatkontakten. Så är 99% av alla apparater uppbyggda. Men kan man göra en faskontroll på apparaten? . Det finns risk att ex. apparater inte har samma uppbyggnad...

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2008/01/16 :  18:17:53  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
llerk: du kan göra som det beskrivs i Audio Consults hemsida/audiofilia.

Men har du tur så är fasen markerat med fassimbolen (ser ut som en sinuskurva) på din apparat.

I värsta fall får du öppna din apparat: där borde du se vilken är fasen genom färgen på kablarna...tror jag ;-)

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/01/16 :  19:48:49  Show Profile Send llerk a Private Message
Man får väl kolla hemsidan då...

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000