Förekommer i Hr Öhmans vokabulär, och syftar på var i ett specifikt rum man bör placera högtalare och sig själv.
Betyder det den största ellips som ryms i ett visst rum? Förmodligen inte, eftersom det blir en ganska märklig placering. Speciellt om man även skall följa rekommendationen att ha en triangel med basen 1 och höjden 1,18...
Betyder det kanske att man skall utgå från SJÄLVA FORMEN på ovan nämda ellips, men att man kan göra den mindre, dock forfarande med dess centrum mitt i rummet?
Eller skall jag kanske sluta grubbla? :-)
/Strmbrg,
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
Fånig benämning tycker jag men vad han menar är väl bara att högtalarna skall placeras på ett sådant avstånd från väggarna att ett lagom basstöd erhålls. Ritar man upp detta för en given gögtalare så blir nog resultatet något som liknar en ellips. Anledningen är då att när man flyttar högtalaren i sidled så närmar man sig en "ny vägg" och då måste stödet från väggen bakom minska genom att flytta ut högtalaren från bakväggen.
Jag har uppfattat det här med rumsellipsen så här: Väldigt nära en vägg är basen bumlig, medan långt från en vägg låter basen tunn. Det finns alltså ett avstånd från väggen där basen låter naturlig. Du kan höra det själv genom att tala högt med djup röst och samtidigt röra dej sakta från väggen och utåt. Du hittar förmodligen en punkt där din röst låter som naturligast. Gör du detta på flera ställen i rummet så kommer punkten för naturlig bas att finnas på olika avstånd från väggen. Sammanbinder man dessa punkter så blir det en ellips, där basen är naturlig i just ditt rum. Ofta får man naturlig basåtergivning om man ställer högtalarna på ellipsen och placerar sig själv på ellipsen på motsatta sidan i rummet.