HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Överhandsfräs
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2008/02/01 :  10:07:19  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Funkar inte längre men fick bidra med spännhylsan till BLACK & DECKER'N



Spännhylsan var helt kass. Att fräsa ett 8mm spår med en pinnfräs slutade med att spåret blev ca8,5-9mm brett (fräsen kastar).
Blev betydligt bättre med spännhylsan från rustafräsen


Höjdlåsningen höll inte och är lagad på garantin, har inte öpnat lådan efter returen.


Kanonmaskin



Go to Top of Page

Lundstedt
Starting Member

7 Posts

Posted - 2009/09/21 :  16:12:52  Show Profile Send Lundstedt a Private Message
Jag blev överlycklig när jag hittade denna tråden. Framför allt med länken till DiyTools då jag är i färd med att inhandla ne handöverfräs. Detta går dock inte! Diytools hemsida är under uppdatering vid inköpsförsök. Mailen går inte fram. De svarar inte på telefon. Ngn som vet om företaget finns kvar överhuvudtaget????

//Magnus
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/09/21 :  17:23:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Den har legat nere över ett halvår tyvärr. Jag köpte en

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=142619822

istället. Fungerar över förväntan. Går riktigt bra, något tung men lätt att ställa in och hantera.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/09/21 :  21:46:23  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Kanske kan vara något.

http://www.amazon.co.uk/dp/B0001IWFS6/ref=asc_df_B0001IWFS6431940?smid=A3P5ROKL5A1OLE&tag=dealtimecouk-homeimprovement-delta-21&linkCode=asn&creative=7974&creativeASIN=B0001IWFS6
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/09/21 :  21:51:02  Show Profile Send Mschill a Private Message
Enda tillverkare av fräsar är och förblir Festool! Har Deras QF 1010 och den är helt överlägsen allt annat jag provat. Kostar en skvätt men har man väl hamnat i Festool träsket så kan man inte ta sig upp blir dyrt Men Festool är överlägsen på det mesta. Inställningar, Dammuppsamling (Är helt sjukt effektiv), Handhavande, Precision;, Tillbehör mm.

Edit: Mafell funkar också attans bra......http://www.mafell.de/produktkatalog/index.php?xtree=1&ID_O_TREE_GROUP=12965&sLanguage=English

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.

Edited by - Mschill on 2009/09/21 21:57:13
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2009/09/21 :  23:52:15  Show Profile Send adhoc a Private Message
Jepp, Festools QF 1010 är en klart trevlig och bra maskin. Mjuktstart och så gott som vibrationslös och dessutom är den tyst jämfört med många andra som för ett jäkla oväsen. Min ligger (obelastad) på 85-86dB på 0,5 m. Saknar en bra steglös jigg för små diametrar men nu har jag en på G för ca Ø25-640 mm.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/09/22 :  08:10:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Inte för att jag har stor erfarenhet från andra fräsar men kan intyga att den Festool jag lånade av kompisen lämnade inte mycket övrigt att önska.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2009/09/22 :  12:22:55  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
Har gått igenom 5st noname fräsar som alla brann till slut. Orsaken att jag aldrig då gick upp till nån profsmaskin var att jag inte tyckte de va så mkt stabilare i själva stälningen , självklart bättre lager o så men ändåck för mkt glapp. Jag ville ha en där stålet verkligen satt rakt så man kan fräsa runt tex en högtalare utan att vända på fräsen.

För nått år sen uppfyldes drömmen och dennan US.style maskin kom ut på maknaden. en total dröm Tyst kraftfull och MKT nogrann. köpte den från tyska ebay för ca 3500 tyvärr värt varenda krona.
En Boch GMF 1400 CE Pro. Jag tycker den är klart bättre än festoolen enda nackdelen är avsaknad av linjalsystemet.

http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid=p3907.m38.l1313&_nkw=Bosch+GMF+1400&_sacat=See-All-Categories
verkar dock ligga lite högre jusst nu men titt som tätt dyker nån billig upp.

Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2009/09/22 :  16:30:31  Show Profile Send Mschill a Private Message
Inte för att hacka på Bosch, Men på vilket sätt är den bättre? Om man vill ha mer kraft än QF 1010 är det bara att köra QF 2200 ligger på 2200kW. Som jag sa tidigare så finns alla tillbehör man någonsin kan tänkas vilja ha till Festool fräsarna.
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2009/09/23 :  08:58:38  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
Rent motormässigt och lager så är där nog ingen direkt skilnad och så mkt starkare är den nog inte heller med sina 1400W däremot va det gäller stabilitet i "stälningen" så skiljer det enormt! kolla på konstruktionen så förstår du/ni.
När man fräser runt hörn (med radiefräs så blir det mest uppenbart) blir där nästintill alltid lite att putsa då fräsen inte är helt vilnkelrät mot underlaget/anligningsplattan och så är det även om man kör bosch's sänkfräs-stälning kör man däremot den fasta stälningen så är det stumt och rakt!
Fins andra sånna fräsar på marknaden tex dewalt dock fins de int på europeiska marknaden utan bara i us då den sorten e rätt vanlig där.

Va det gäller tillbehör så kan jag inte tänka mig nått mer än linjalen som är nått som inte fins till alla? och har man väl en fräs gör man en platta att ställa sin fräs i så den löper fint på festoolskenan man redan har till sänksågen.. (har bara inte behövt den än så har inte tagit mig tid att göra en)
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2009/09/23 :  10:38:25  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Nu har Petter iofs redan köpt en fräs men ämnet är ju intressant så...


Just en sån här fräs letade jag frenetiskt efter och kunde för mitt liv
inte hitta någon, annat än i USA med allt vad det innebär (115V och
kvarttumshylsor).

Varför har inte den här typen av fräsar sålts i Europa?

Jag är iofs helnöjd med dewalten och har inga planer på att skaffa
någon ytterliggare fräs. Men Festoolen är en riktigt fin maskin som
känns lite smidigare än den jag har men den här Boschen hade jag
förmodligen köpt om den bara hade funnits.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/09/27 :  21:33:29  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message


quote:
Varför har inte den här typen av fräsar sålts i Europa?


En trolig förklaring är att USA har andra regler än vi.
Våra handhållna maskiner som inte klarar våra egna krav
exporteras tills verktygen är utslitna. Sen fasas dom ut.

De kan också vara så att Bosch har egen tillverkning (genom dotter
bolag) i USA.
Och denna maskinen ingår i en grupp om fler maskiner och motor
alternativ. Tum dimensioner brukar var ett stalltips på nyss nämnda variant.

Reservdelar till vissa typer av maskiner säljs bara i USA tex. Lagar och förordningar är rent idiotiska (min åsikt) och har bara till
syfte att försvåra för Europa och Japan att exportera.

Usch vad arg jag blir!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000