Håller på att bygga en GainClone med LM4780 chip från Audiosector och har en vision om att koppla in två tjusiga analoga VU mätare. Jag är inte ute efter att de ska mäta exakt utan vill bara ha retrolooken på GCn. Är detta möjligt att göra? Behövs det någon slags drivning eller kan man koppla in det på utgående signal till högtalarna? Då jag inte är nån hejare på elektronik så är mina kunskaper om detta begränsade.
Jag var i samma tankar för ett tag sedan (är fortfarande). Som jag förstått det så behöver man en typ av krets, en buffer. Men jag är ganska okunnig så någon annan får gärna utveckla.
Svaret är: En riktig VU-meter hade i regel in byggd likriktarbygga och den funkade på ett 600 ohms system. Nu får du nog fixa likriktning på egen hand, lite opampar, lite motstånd etc.
Skulle det då fungera att ta en VU mätare med tilhörande kretsar från en gammal förstärkare och koppla in eller är jag helt ute och cyklar? Ska ju trycka in en OP förstärkare tillsammans med GCn, om det är till nån hjälp.
Det borde ju fungera, men....du måste ha järnkoll på vilka signalnivåer mätarna vill ha. Sedan borde det gå att köra en signal genom en OP med lämplig(passande) förstärkning och driva.
- Det finns inget problem som är större än lösningen..