Om en zener har pajat, är det rimligt att det då blir avbrott eller totakt genombrott i "zener"-riktningen. dvs. det håll där det ska bli angivet spänningsfall.
En på mina PA03 som har hela matningen över sig isf. 6.8V. det sitter en regulator 7812 efter och vill helst inte finna att den är paj och dödar zenern en gång till. Har haft en kortis på utgången så lite olika alternativ finns?
Vad kan få en zener att packa ihop det viset? Är Zeners mer strömkänsliga är regulatorer?
/M
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
Normala zenerdioder är ganska bräckliga men inte om de sitter och gör ett bra jobb. En 7812 tål gott och väl 1 A men det gillar en inte 400 mW zener. Har du anslutit något extra till dessa regulatorer? Är de välisolerade mot kylflänsen?
Isoleringen mot flänsen är dubbelkollad och fullgod = omätbar.
Däremot så hade jag initialt en kortis mellan jord och 12V på 20 pinnars stiftlisten...denna är borta och allt annat verkar fungera. Jag köper antagligen en ny regulator också för att vara säker men är det andra saker som kan ha pajat, med den missen....och ja, det var full arbetsspänning på innan jag upptäckte att +12 inte var +12 utan 0
- Det finns inget problem som är större än lösningen..