För ett par år sedan hittade jag en länk här på forumet till en sajt där man kunde testa hur musikalisk man är egentligen. Ngn som kommer ihåg den? Letade efter den och hittade ett par andra tester men ingen var lika bra (fick inte lika bra resultat på dem ) som den som jag gjorde då.
Test bestod av olika delar där man bland annat fick höra en musiksekvens. Sedan upprepas sekvensen, ibland exakt likadan ibland i en annan tempo eller med andra förändringar. Uppgiften var att bedöma om upprepade sekvensen var exakt likadan eller inte.
Ovan länk om musikalitetstest omnämndes i radioprogrammet Kropp & Själ tidags (2008-07-22). Temat på programmet var "Om tondövhet och absolut gehör", ett mycket intressant tema som säkert tilltalar de flesta musikintresserade här på forumet. I traditionell P1-anda var programmet mycket genomarbetat och djupgående. Man fick bl.a. en akademisk förklaring på begreppet "falsksång".
Jag rekommenderar er att lyssna på programmet och utföra de fyra musikalitetstesterna som finns i länken i ztenlunds inlägg. Med undantag av rytm-testet tror jag att audiofiler borde vara mycket duktiga på dessa tester.