HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HFLS + bas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/18 :  09:39:58  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Ska bygga ett par HFLS.

Är det enkelt att "lägga till" en bas så det blir mer fullregister?

Jag tänker så simpelt som att bygga HFLS som det är tänkt och bara fortsätta ner med lådan så det blir en golvmodell med en sidomonterad bas med rätt lådvolym.

Hur gör man filtret då? Är det dömt att misslyckas när man inte gjort det förut?

Egentligen har jag inget specifikt baselement i åtanke, men eftersom mellan/bas är Vifa så har jag kollat just Vifa och hittade detta på hifikit:

Vifa M30WO-49-08

Membranstorlek: 12 Tum
Membrantyp: Coatat papper
Impedans : 8 Ohm
Frekvensomfång : 21-1000 Hz
Effekt: 150 W
Känslighet: 93 dB/SPL
Resonansfrekvens: 21 Hz
Vas: 400 L
Qts: 0.23

Om man som exempel tar detta element, hur gör jag då?

Artphotography

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/18 :  10:16:20  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
Ska bygga ett par HFLS.


- Kul, du kommer säkert bli nöjd!

quote:
Är det enkelt att "lägga till" en bas så det blir mer fullregister?

Nej!

quote:
Jag tänker så simpelt som att bygga HFLS som det är tänkt och bara fortsätta ner med lådan så det blir en golvmodell med en sidomonterad bas med rätt lådvolym.

Nu är det inte HFLS-1 längre, utan en trevägare.


quote:
Hur gör man filtret då? Är det dömt att misslyckas när man inte gjort det förut?

Filtret måste ändras, detta är treväg ( två delningsfrekvenser) och HFLS-1 är tvåväg ( en delning), lite annorlunda baffel blir det också men den skillnaden är kanske inte såå stor.
Ingen är dömd på förhand, men det kan ta extremt mycket tid och det är som sagt inte HFLS-1 längre utan en helt ny konstruktion med samma element.

Mitt förslag är...Bygg HFLS-1 och testa, de kan mycket väl vara tillräckligt fullregister. Om de inte duger, bygg separata basmoduler och dela aktivt.


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/18 :  10:26:46  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Som första högtalarprojekt någonsin är det givetvis rekomendabelt att följa instruktionerna till byggsatsen och börja med det......

Försöker bara greppa läget vad man kan göra....

Artphotography
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/02/18 :  10:47:19  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har för mig att det är flera som har försökt fixa basmoduler till HFLS-1 men inte riktigt lyckats komma hela vägen.
Tydligen svårt att få till integreringen mellan basdelen o HFLS-1.

Det finns en hel del info om detta om man söker lite.
Lennart hat t.ex. gjort ett försök.

Ska se om jag kan hitta trådarna om detta.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/02/18 :  10:56:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Basmodul 1

Basmodul 2

Hittade inte den som Lennart har gjort men detta är något att börja med.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2008/02/18 10:57:43
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/02/18 :  11:16:56  Show Profile Send jonsson a Private Message
Om det bara är ljudtrycket från trevägare du är ute efter, så kan jag väl nämna att en kompis till mig byggt ett par "långa" HFLS, sitter en peerless 10" (en populär sak som mäter bra i sluten låda, ej xls lr sls..) i en typ 40~50liter sluten låda som han driver med ett substeg. HFLS lät han vara sluten. Låter riktigt bra iaf. i mina och hans öron, och dem som hört dem har inte haft några anmärkningar heller..

Mvh Magnus J.

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/19 :  09:52:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
TAck för tips!

Har nu köpt MDF och handöverfräs

Ska börja med att bygga enligt ritning.....

Artphotography
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/02/19 :  09:59:26  Show Profile Send Guru a Private Message
Tog inte Engelholm fram en trevägare med 10" bas ? Skulle nog rekommendera den istället för hfls+bas då den är "färdig".

Mvh
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/19 :  10:06:02  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag tror betsämt att den gode Dan redan beställt element och sånt...till HFLS-1. Och sedan hamnar väl EALS i en helt annan prisklass?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/02/19 :  10:58:56  Show Profile Send Guru a Private Message
Missade att elementen var beställda
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/02/21 :  22:22:27  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack för tips & sånt!

Jo, kitet är beställt och på intågande. Har varit på brädgården och köpt mdf och som första steg ska jag följa hfls 1 ritningarna till punkt och pricka. Istället för att fundera på saker jag inte förstår så ska jag lägga manken till på finish istället.

Har precis kommit på att jag ska givetvis ha dem nere på jobb istället Där spenderas en del tid så varför inte ha gött ljud där?!

Artphotography
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/02/23 :  10:07:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Tog inte Engelholm fram en trevägare med 10" bas ? Skulle nog rekommendera den istället för hfls+bas då den är "färdig".

Det stämmer, men minst lika intressant är ju HFLS-1 tillsammans med ex Delo och en seriös basmodul.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000