Jag har nu hållit på & knåpat lite med min gamla Nad 3400 förstärkare & kommit på att det är transformatorn som har hand om strömmen som inte är riktigt som den ska.
Därför har jag tänkt att byta ut den.
Men vad bör man använda sig av för transformatorer & vad bör man kolla på?
Jag har kikat lite på elfas hemsida men inte hittat så mycket.
Någon som har nån ide på en stark & bra transformator till förstärkaren?
Först o främst måste du ha koll vilka spänningar originaltrafon skickar ut. Sedan VA-talet som bör vara lika eller större för den nya trafon.
Risken är rätt stor att det sitter en egen specad trafo med fler än två spänningar ut. Troligtvis en för matning till sluttrissorna o en till drivsteg. Kan även finnas lägre spänningar till skyddskretsar o sånt..
Om nu trafon har gett upp så skaffa en servicemanual så att du kan se vad det är för trafo som du behöver. Kanske inte är trafon utan likriktning eller kondensatorbanken som är dålig.
Lycka till
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Jag fick tag i en billigare manual som hifiklubben skrev ut åt mig.
Men där står det bara lite om strömmen inte vad det är för märke på transformatorn.
Det står Physical Specifications.
Dimensions (WxHxD) 435x120x385mm
Net Weight 11kg Shipping weight 12,6kg Power Consumption (120-240V, 50/60Hz) 390VA
Nu när jag kollar på transformatorer på Elfa så står det 2x12V eller 2x9V i infon.
Måste man ha 2 uttag för att få ut fullt av dom där transformatorerna eller finns det vanliga som passar om man inte lyckas sammankoppla dom här på nåt vis?
Ja vad ska jag säga sist jag kommer ihog att förstärkaren fungerade så small det i högtalarna & knäppte till efter en volymgräns.
Har provat dessa högtalare med rena slutsteg då jag dragit på men inget sprak eller nåt alls.
Jag bytte vid nåt tillfälle ut högtalarterminalerna för stereo kanalerna till moderna guldpleterade bättre kontakter & jag lödde dit dom utan bekymmer. Jag bytte efterssom att nån av kontakterna spruckit i plasten & av den anledning att jag ville kunna köra med lite grövre kablar.
Men sen det skumma är att jag får inget ljud ur nån kanal alls. Intens dom där mono kontakterna bredvid för baslåda som jag inte bytte får jag nåt ljud ifrån.
Måste ju vara nåt med strömmen efterssom att den inte orkar ladda strömmen ända fram till högtalarutgångarna.
Jag kan mäta fram till högtalarutgångarna men sen efter det så tar det stopp & inte ens brus hörs ifrån diverse högtalare & cd spelare som jag provat med.
Maal vad heter den där transformatorn?
Kanske är en sån som satt innan.
Vet att den här transformatorn som sitter i nu inte är original pga tidigare problem med strömmen.
Mm men det är som om den inte orkar transportera ström ända fram till högtalarna.
Måste ju bara vara nåt med strömmen.
Kanske några kablar som inte är som dom ska.
Men man får prova med att byta ut lite delar efterssom så man kan utesluta transformatorn om jag nu byter ut den efterssom att den begagnade transformatorn är väldigt sliten & rostig ser det ut som.
Men det verkar inte vara någon kortslutning iallafall.
Transformatorn är förmodligen den minst känsliga av alla komponenter i strömmatningskedjan så jag har svårt att tro att den har gått sönder. Diodbrygga är min gissning eller nån startup/mutekrets.