HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur passa ihop registren vid 3-vägare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/22 :  06:12:29  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag undrar hur man skall tänka när man skall passa ihop de tre olika registren när man skapar en 3-vägare för att de skall spela ihop på bästa sätt. De flesta av subelementen jag kollat på har t.ex en känslighet mellan 85-90 dB. De flesta midelement ligger på ungefär samma känslighet. Jag har även börjat titta lite på PA-element, och de verkar ju ligga en bra bit över 90 dB. Hur skall man tänka vad gäller känsligheten?

Även impedansen är väl viktig för att matcha ihop elementen, hur skall man tänka då?

Vad mer finns kvar, och hur tänker man?

J. Ullberg

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/02/22 :  07:36:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Ska du dela passivt eller kaktivt?
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/23 :  23:41:23  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Oj då, jag skall dela aktivt hela vägen.

Har jag missat fler erforderliga uppgifter?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/02/25 :  21:06:21  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Delar du aktiv är det väl inge som helst bekymmer med känsligheten. Du justerar ju bara nivån på delningfiltret eller slutsteget.

Impedansen blir ju också ett mindre problem eftersom du har en förstärkare till varje element. OM du inte ska ha många paralell kopplade villsäga. då är det nog minimum 4ohm som rekomenderas. Alltså max 2st 8ohm eller 4st 16ohm osv

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/02/26 :  05:50:46  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
OM du inte ska ha många paralell kopplade villsäga.


Rickard.v, ditt svar redde ut en del frågor. Jag kommer som mest att parallellkoppla två element per register per burk, basarna plus eventuellt mellanregistret också, men just nu är jag i valet och kvalet i en annan tråd huruvida man behöver/skall ha två mellanregisterelement. Försöker reda ut denna frågan där.

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000