Hej! Sitter och sätter ihop en gainclone men jag kan inte komma på vad jag ska köra för säkring. Säkringen sitter imellan apparatkontakten och strömbrytaren, innan trafon. Vad bör man köra för storlek på den? ska den vara snabb eller långsam?
Om du har möjlighet att mäta så kan man börja där. Jag gissar utan att veta var du har tänkt att ta ut för effekt så hamnar du nog runt 2 ampere. Med andra ord så borde du nog ha en säkring på lite drygt 2A. Och ta en trög säkring eftersom att det blir en strömrusning när du slår på förstärkaren.
Med en Amperemeter i serie. Se bara till att du har ställt i rätt mätområde. Kanske upp till 10 Ampere,det viktiga är att du inte har mätaren inställd på mA.
Om jag inte missminner mig så anges vilken säkring som ska sitta på sekundären. Så om man vill avsäkra på primärsidan får man antingen mäta eller räkna.
2 amp känns väll lite väl mycket? gaincloner brukar bara ge sisådär 100Watt totalt. Räkna baklänges och lägg till lite. Skulle den vara för liten så går den sönder.