HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Fredrika Stahl - någon hört??? (Jazz/pop-tjej)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/03/14 :  00:40:33  Show Profile Send edison a Private Message
Via en länk på Nalens nyhetsbrev fann jag denna sångerska, 100% okänd för mej innan. Låter inte dumt tycker jag...alla låtar från debutalbumet "A Fraction of You" från 2006(!) finns att provspela här:

http://fredrika-stahl.web.waycom.net/uk/index.php

Jag gillar låt 2 & 8 skarpt......nää, shit, finner inte inga svaga spår...möjligen är dom olika 'braa' bara...kul!

Hon skall spela en del i Sverige närmaste tiden, bla detta tillfället:

NALEN Sthlm 14/4-08 (enligt deras nyhetsmejl)

Accompanied with famous jazz guitarist Andreas Öberg

Spelar snart i Sverige:
Saxat fr BMG-Sonys sida
"Spelschema Sverige:

8/4 Västerås, Concerthall (Jazzclub)
9/4 Eskilstuna, Contrast (Jazzclub)
12/4 Malmö, Palladium
13/4 Göterborg, The Library
14/4 Stockholm, Nalen
15/4 Uppsala, Katalin
16/4 Kristianstad, Concerthall
17/4 Helsingborg, Concerthall"

EDIT 1:
Tog bort ett antal turnédatum för Sverige som jag tagit överst fr hennes franska hemsida...dom visade sej vara (kvar) från 2007 ...suck...

EDIT 2:
Ny platta snart utkommen, "Tributaries"
http://www.newsdesk.se/pressroom/sonybmg/pressrelease/view/fredrika-stahl-aer-tillbaka-med-trespraakigt-album-203934

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/04/06 23:58:40

alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts

Posted - 2008/03/14 :  10:20:15  Show Profile Send alpinist a Private Message
Föga förvånande så känner jag till henne!

Snubblade på en recension i någon tidning, och tyckte det lät intressant med en svensk tjej som bor i frankrike och spelar in
en jazzskiva!

Klart schysst musik, absolut!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/03/14 :  10:35:59  Show Profile Send Vox a Private Message
Även jag har hennes skiva. Tror att jag fick tipset av någon här på HF i samband med att den släpptes.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/04/12 :  15:20:37  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Nya skivan är tydligen trespråkig - franska, engelska och svenska enligt dagens HD.
Usel websida förresten, vad man än väljer i menyn blir ju resultatet detsamma. Hennes myspace sida funkar som tur är bättre: http://www.myspace.com/fredrikastahl

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/04/12 :  16:26:36  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag såg henne i Nyhetsmorgon för ett tag sedan. Hon har tydligen haft riktigt stora framgångar i Frankrike. Legat högt på listorna t.o.m.

Hennes platta återkommer i spelaren gång på gång...riktigt bra.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/04/13 :  22:33:27  Show Profile Send edison a Private Message
Yepp, fransmännen har upptäckt henne rejält, var visst nåt samarbete mellan skivbolaget och nån stor butikskedja bla som pushade för plattan så den blev lätt att upptäcka för 'gemene man', å så var succén ett faktum.

(Lurigt att den franska hemsidan inte nämner nya plattan alls...)

Fick nyss hem "A fraction of you" och kan efter några genomlyssningar bara säga:
Denna plattan e go!!!

Inte banbrytande på nåt vis, men bara så skön musik mitt emellan jazz å "popvisa" samt inte minskt trevligt: kanonmusiker bakom tjejen.

Bra ljud helt klart också, dock utan att vara "ultra HiFi".

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/04/13 22:35:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000