Brus är bra. Det betyder att man inte kört förstörande de-noice-program på filerna. Låg nivå är också en bra kvalitetsindikator. Det är resultatet av ingen eller minimalt med kompression. Ju mindre fipplande i datorn ju bättre.
Min erfarenhet är att mastringen är viktigare än formatet, men att jag helt klart föredrar SACD över Redbook.
Jag vill inte säga något om vilket som låter bäst mellan DVD-A och SACD för båda låter bra. Jag kan inte heller säga att SACD låter bättre än vanlig CD. Om det är skillnad så beror det mera på andra saker än teknik. Vad jag vill tala om är hur bra det blir när musiken är inspelad i 5.1 eller t.o.m i 3.0. Vad som händer om musiken är 3.0, då får man musiken att låta 3 dimensionellt, man får ett helt annat djup i musiken. Lägger man sedan till bakhögtalare med en inspelad ambiens då får man också ett virtuellt större rum. Ambiensen kan man också få genom att man på konstgjord väg lägger till ett stereo reverb i bakkanalerna. Det är så man gjort med dom nya SACD av äldre inspelningar som från början är två kanalsstereo. Man gör om dom till 4.0 och därmed ökar man rumsvolymen men man har alltså ett dåligt djup. 0.1 kanalen är faktiskt viktigare än man kan tro och det är synd att ex.v BIS inte skickar med en bas kanal för att på så vis öka dynamiken och "live" känslan i musiken. Det är ju också många som sitter med stativare som därmed missar det riktigt låga frekvensinnehållet som oftast finns i moderna inspelningar.
Tja, viist ger 5.0 rumskänsla. Men tänk om framtiden ger oss en surround-dekoder som matchar det som finns hos remaster-folket i dag. Då behöver vi inte 5.1 skivor, vi kopplar bara in dekodern och får surround av befintliga CD, vinyl (och MP3). DSP- processorer blir bara kraftigare för varje år. Att få .1 subwoofer kanal tycker jag går bättre med högnivåingångar på min REL-sub.
quote:Men tänk om framtiden ger oss en surround-dekoder som matchar det som finns hos remaster-folket i dag.
Jag förstår inte riktigt vad du menar men det har ju nu funnits ganska så länge ambiens möjligheter i en vanlig AV-receiver. Min erfarenhet är ju att det sällan blir bra med den DSP´n som finns inbyggd. Man måste ha någonting som låter mer naturligt och dessutom ger möjligheter till flera val och möjliga manipulationer i varje program. Det är lätt att få rummet att växa i storlek med hjälp av ett bra stereo reverb. Men att återskapa en centerkanal som återskapar djupet i en "akustisk" inspelning är nog inte möjligt lika lite som det är möjligt att göra en mono inspelning till äkta stereo. Sedan det här med subkanalen som jag tycker är så viktig när man gör en SACD skiva. Många vill inte köra med högnivå ingången som du gör. För mig är det inte möjligt eftersom jag delar mina högtalare aktivt och det hela faller ju också för dig som kör med högnivå. Hur får man ut en subkanal från centerhögtalaren eller i vissa fall även från bakkanalerna om det inte finns någon 0.1 kanal på skivan.