HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 drivverk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

linkan_82
Member

185 Posts

Posted - 2008/03/25 :  16:09:37  Show Profile Send linkan_82 a Private Message
har tre olika spelare jag funderar på

teac p500
sony 930
pioneer 904

någon som har erfarenheter av alla tre och kan ge tips på vilken man ska välja

linkan_82

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/03/25 :  22:26:17  Show Profile Send hman a Private Message
Jag har bara haft Sony 930, som jag senare drivverksmodifierade hos Harmony Design. I bas utförande är den lite tillbakadragen, men efter modifieringen blev den helt ok. Det var som att köpa en spelare för doubla pengarna faktiskt. Det digitala utgångsteget -som harmony design installerade- gör att ljudet öppnar upp sig rejält. Den enda nackdelen är att det var omständigt att lyfta metalpucken när man ska byta CD skiva. Jag sålde Sony:n för att uppgradera till 5.1 med en Onkyo DV-SP405, som jag också tänker att modifiera hos Harmony Design på sikt. Pioneer 904 har jag hört väldigt lite om, men Pioneer transporterna ska vara något sämre än Teac och Sony. Teac spelarna låter ofta mycket bra, men om lasern håller på att ge sig började ofta hoppa på spår nummer 1. Sedan börjar reservdelarna tryna på en del äldre CD spelare, så kolla upp om det finns ersättnings laser innan du köper. Jag vet att Sony har ersättningslaser till 930, men läget kan ha förändrats

Egentligen kan det vara bättre med att skaffa en hyfsad DVD spelare istället för en CD spelare eller att köra via datorn. Jag vet att AVI rekommenderar att spela CD skivor via en MAC Mini, sedan finns det många som har SB eller DVD och en extern DAC. Ett bra ljudkort med S/PDIF ut och en Beresford DAC kan vara en annan möjlighet.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/03/26 :  14:43:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Pioneer 904 rekommenderar jag inte. Har cd-brännaren PDR-05 hemma som egentligen är samma spelare som 904 med brännarfunktion.
Man har fuskat med digitalutgången.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/03/26 :  14:45:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den här är trevlig:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67716

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2008/03/28 :  14:01:01  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Hade funderingar på ett nytt drivverk själv, fast med premissen halvbredd. Hittade en superfin p500 här på forumet som jag nu spelar med och är jättenöjd.

Hade tidigare vrds10se och rent krasst hör jag ingen skillnad alls, förutom att denna då känns snabbare i inläsning av cdskivorna. Nu var min gamla 10se rätt så paj mot slutet (lasern) så det kan vara rent önsketänkande från min sida.

Problem med lasern är dessvärre ganska så vanligt på just äldre TEAC, så kolla av detta innan/om du köper en sådan. Kostar nämligen en slant o fixa.

//J
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2008/03/28 :  16:01:50  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
....och jag kör nu med J's gammla VRDS10SE som fått en ny klocka!
(det är "min" P500 som nu står hos honom)

Var helnöjd med P500an, men fåfäng som man är så var färgen fel!

Gillar TEACs mekanik som är outstanding.
Det verkar dock som lasern eller trimpottarna på dessa lite äldre maskiner ibland behöver sig en översyn.

Har nu fått liv i tre stycken TEAC med "hackande" lasrar genom att trimma om fokus och tracking. (hur länge det håller är en annan fråga! )

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/04/09 :  12:33:09  Show Profile Send svanbo a Private Message
Gammal tråd men en Sony 930 till salu för 1500...

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13089
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000