Hej Ska snart börja ett slutstegsbygge o funderar på o bygga integrerat denna gången Så nu kommer frågorna: Vad finns det för för o nackdelar på passiv förförstärkare ?? Om mna kör passivt så hur funkar dessa jämfört med en "aktiv" ??? Finns det en bra förförstärkare som ej ger för hög utsignal DVS Gain 1 ?? Ge gärna förslag på kit om ni vet om några bra.
MadFinn
MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Passivt funkar om dina signalnivåer är tillräckligt höga. Drivförmågan är klen, av naturen vilket påverkar diskanten om kabelkapacitansen gör sig påmind.
Varför heter det passiv förförstärkare? Passivt kan den inte förstärka någonting, och består mestadels av en box med olika ingångar, omkopplare samt volymkontroll. Det rätta benämningen torde vara manöverbox eller något liknande.
Kanske inte förstärka men du kan ha trafovolymkontroll. Om den förstärkar eller inte är ju onekligen ordklyveri iomed att den faktiskt kan öka spänningen(men inte effekten) på signalen och om man ska tro wikipedia på deras definition av förstärkare så... http://sv.wikipedia.org/wiki/Förstärkare
Men annars håller jag med om att det är väldigt förvirrande att kalla nånting förstärkande för passivt...
Hej Kanske ska förtydliga mig lite: Har byggt en förförstärkare tidigare o den låter i mitt tycke bra Men jag har bekymmer med förstärkningsnivån ihop med mina befintliga slutsteg Har justerat ner Gain en hel del Slutstegen jag ska bygga vet jag ej gain värdet men det finns nog i manualen nånstans har dock ej läst denna grundligt än Det skall köras ihop med PA03 slutstegen Signalen från min cd är Ca 2 Volt o då måste ju detta matchas ihop med slutstegen så att volymkontrollen inte blir för känslig
MadFinn (Tänk vad mycket enklare livet vore om man vore tondöv :=) )
Lovan:Med sk passiva förförstärkare tänkte jag i första hand på och som jag också skrev en box med ingångsväljare och volymkontroll. Transformatorvolymkontroller är tämligen ovanliga och jag tyckte ej jag behövde nämna dessa. Sen kan man också fråga sig om det är lämpligt att transformera upp spänningen i en dylik, det medför ökad utimpedans, ofta föredras så låg utimpedans som möjligt.
Input sensitivity: 1 V / 60 W / 8 #937; => 2 volt lär troligen räcka. Jag ska dock skriva ut förstärkningen i klartext (tror den var 30 gånger) under avdelningen "technical data"
Jag har själv ett par Sowter trafos och kan rapportera att det funkar, får t o m ut +6 dB (spännings)förstärkning. Trafos funkar som skolans hävstänger, där man byter väg mot kraft så det blir hyfsat låg utimpedans jämfört med resistiva lösningar iaf.