Köpte fyra sådana på senaste gruppköpet. När jag nu sitter och tittar i databladen ser jag att de har ett Va på 115 V och Vg2 på 175 V. På de andra pentoder jag kommit i kontakt med har alltid Va varit högre än Vg2. Vad beror det på att det är så, och vad blir annorlunda vid konstruktion av ett slutsteg?
/Per
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall
Vad jag syftar på är "Characteristics and Typical Operation Class A Amplifier" http://www.nj7p.org/Tube4.php?tube=6AU5GT Motsvarande siffror för 6AV5 är 250V / 150V
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall
Vi vänder på det hela: Det är du som ska välja arbetspunkt för röret. Databladet talar bara om hur det mäter vid angivna spänningar och strömmar. Det finns inget som säger att dessa är optimala för din applikation.
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ!
6AV5 och 6AU5 är krukor som var avsedda för vertikalslutsteg i amerikanska TV-apparater. Av den anledning är de konstrurerade att arbeta med högst moderata anod och skärmgallerspänningar.En gissning från min sida är att de klarar 250 volt på anod och skärmgaller.