Var nere hos en bra bilstereokille idag och hans spontana reaktion var:
Det låter såhär illa om alla nya Saabar...
Hans botemedel vad att koppla in en sub eftersom systemet inte spelar nånting under 100hz i princip.
Subben kopplar du via högnivån från högtalarna i bakluckan och strömmen finns i bagagerummet nånstans.
Det skulle iaf göra ljudet lyssningsbart. Ett senare alternativ är att byta ut elementen i bilen mot nåt annat, men subben var det han rekommenderade för att få bäst effekt... Sedan var det som jag trodde.. Det är tomt i dörrarna i fram, dvs inga midbasar. Förklarar den obefintliga knuffen i ljudet.
Får se vad det kan bli, men iom att det är en leasingbil får man inte göra vad som helst i bilen utan att fråga om lov först...
Saab ville ha en bra bit över 7 papp bara för att stoppa in en extra stärkare till midbasarna i fram! Hutlöst!! Vad midbasarna i sig kostar ville jag inte ens veta...
Lärdomen är att nästa gång provlyssna ALLA stereomaskiner i tilltänkta bilar innan köp! Suck!
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Jag har ju en 9-3 TiD 07, och jag valde prestige 300 systemet (tillval 7000:- har jag för mig). Då ingår sub, förstärkare och hela baletten. Helt ok ljud, men inget man skriver hem om direkt.
Har en 9-5 med AS3 (största 8 hgt) det är riktigt OK, dock lite obalanserat ljudbild, fram <-> bak. Frun har en 9-3 kombi (mellansystemet 150W 7hgt) och den är inte särskilt kul, ännu mer obalans och riktigt dåligt ljud från de kassa högtalarna bakluckan.
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
Saab har väl plockat in någon stereo från GMs lagerhylla på de två-tre senaste årsmodellerna. Kan det vara orsaken till att det låter skräp nu men bra förrut?
Själv har jag en äldre 9-5 kombi med en AS2-stereo och det låter riktigt bra för att vara originalstereo. Jag har inte hört lyssnat på musik i någon nyare modell.