HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ipod docka för DIY projekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ChristianL
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/05/06 :  10:11:45  Show Profile Send ChristianL a Private Message
Är det någon som vet om det finns att köpa lösa dockor att kunna bygga in i sitt DIY projekt?
Skulle behöva en docka som passar Ipod Nano.

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/05/06 :  11:25:51  Show Profile Send Kmj a Private Message
Tadaaa!!!!

http://home.swipnet.se/ridax/connector.htm

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/19 :  19:24:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
ÅHÅ! här fanns ju en tråd, visserligen med en fråga men som den somaliske fartygskapare jag är slänger jag käckt min Kalshnikov (original ingen dj*a kinesisk kopia) på ryggen och äntrarChristanLs tråd ....

Den glade och trevlige reVintage-mannen förärade mig en iPod-docka (den ska jag givetvis betala för) och gav korta instruktioner hur den ska användas, elelr anpassas för inbyggnad i t ex en förstärkare. Jag tar mig friheten att med min fina kamera (en Canon G9 inhändlad på Best Buy i Carson City, NV) dela med mig av mina nyvunna erfarenheter. Så medan bilderna laddas kan du gå och hämta stämjärn, motorsåg och vinkelslip ....

1. Lossa dockans överdel från underdelen. för in en smal skruvmejsel i sidan och bräck försiktigt så snäpplåsningen släpper. Gör likadant på andra sidan. Min erfarenhet var att när snäppena i sidorna släppt delade dockan på sig.


2. Lossa tyngden. Skruva bort de fyra skruvarna och ta bort tyngden - den behövs ju inte mer eftersom dockan strax ska skruvas fast i ett chassi.


3. Härnäst (en annan dag) ska vi förbereda dockan för montage, men jag har utmärkt några angreppspunkter: A här ska ett 3mm hål borras, genom dockan och genom chassit den ska monteras i. Fästs med en M3-skruv. B och C är små lödpunkter som, vad jag förstår, är vänster och höger kanal från iPoden, medan D är jord.


Forts följer.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/19 :  20:11:12  Show Profile Send reVintage a Private Message
C är nog jord!

Här följer lite mer info:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=71002&whichpage=2

Jag har fler Nanodockor på lager. Kan modifieras för den nya(och sämre) G4. PMa om mer info önskas.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/20 08:12:32
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/19 :  21:50:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Här kan det väl vara läge att locka lacket .... nä, lacka locket. Viss försiktigt är kanske påkallat så inte lacket löser upp locket.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/20 :  08:10:09  Show Profile Send reVintage a Private Message
Verkar vara lugnt använde Multona-spray från OKQ8 med mkt starka lösningmedel i. Inga problem!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/22 :  14:38:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Och så efter viss tvekan kommer kraftverktygen fram. Först borrar vi ett 3mm hål i mitten av dockan. Det är en fördel om det borras ett hål i chassit där dockan ska sitta. Vi ämnar nämligen fästa dockan vid chassit med en M3-skruv genom detat hål. Dockan är ju lite "gummig" på undersidan och sitter bra så här.


Jag borrar ett hål till i lagom dimension ute vid kanten. Genom detta hål tänker jag dra signalkabeln ner till förstärkaren. Det är inte alldeles feltänkt att borra ett motsvarande hål i chassit.


Jag har en rolig PTFE-isolerad enkelledare; reVintage andvände en silvertråd från Panduro överdragen med en teflonslang. Jag grupplar även på att använda en sladd från en gammal rôten hörlur; det finns lite olika varanter här.


Sladden lödes försiktigt på plats; vi förutsätter att den ensamma lödön på ena sidan (D) är nolla. Sladdarna dras sedan genom vårt borrade extrahål ner i förstärkaren.


Jag ska (eventuellt) riva ur min Darlingförstärkare och bygga in en Six Tee Nine istället och då ha med dockan där - ultraportabelt - men inget slutligt beslut är ännu fattat i denna fråga.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/22 :  16:53:20  Show Profile Send reVintage a Private Message
Är det inte onödigt trångt med ett 3mm hål för de tre kablarna? Jag gjorde faktikt tre(på samma ställe som du) som jag vidgade till ett 3*9mm.

Glöm inte att lägga en fiber/nylonbricka när du monterar M3-skruven. Annars är det risk att skada laminantet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/22 :  17:03:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det här är ju bara en pedagogisk genomgång . Självklart får man se till att saker och ting får plats (i hålen). Mönsterkortet är helig mark för mig; hade man vetat hur det ser ut kunde man kört borren rakt igenom det ...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/10 :  10:25:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Här hittade jag en beskrivning av iPodens kontakt:
http://pinouts.ru/Devices/ipod_pinout.shtml

Go to Top of Page

ChristianL
Starting Member

32 Posts

Posted - 2009/01/12 :  18:50:48  Show Profile Send ChristianL a Private Message
Får ju hålla koll på mina trådar lite bättre. De är ju trots allt lätträknade... :)

Hade övergett tankarna att klämma in en ipod docka i min gainclone, men tror jag får börja tänka om nu.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/12 :  19:35:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det hade varit jättespännande om någon kunde "dekoda" instruktionen jag hittade.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000