Jag har en fråga kring beräkning av utgångsimpedans av ett försteg.
Jag funderar lite kring en volymkontroll som jag vill använda i ett försteg (Aleph P1.7). I detta försteg skall volymkontrollen placeras mellan förstegets (balanserade) utgång och slutsteg. Jag har tänkt att använda mig av en koppling med reläer för att få till en koppling som dels lastar försteget konstant, samt att slutsteget ska "se" konstant källimpedans.
Volymkontrollen är tänkt att ser ut som den översta kretsen i bilden. Jag förenklar kopplingen så att man ser hur den fungerar vid ett av sina lägen. För att beräkna. För att beräkna förstegets SAMMANTAGNA utgångsimpedans inkluderat volymkontrollen, så gjorde jag ytterligare en krets (den nedre tilll höger). Utgångsimpedansen på förstegets utgångsteg förutsäts här vara "noll".
Nu undrar jag: Har jag tänkt rätt, gällande "transformeringen" av dämpningskretsen, från den vänstra till den högra kretsen. Det var några år sedan jag läste sådant här.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
peranders: Ok...nu har jag visserligen gjort ett excel-ark klart. Min fråga var mera om jag tänkt rätt gällande transformeringen från kretsschema till signalschema. Men om t-filter fungerar med att "bara spegla dessa för balancerad drift. - så stämmer det nog så som jag tänkt. Tack för länkarna - de kommer garanterat till nytta på ett eller annat sätt.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Jag kom på att mitt föregående inlägg var lite luddigt. Det är väl inget "signalschema" direkt. Utan var mer för att lätt kunna uppfatta/illustrera den källimpedans som slutsteget "ser".
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Det vet jag faktiskt inte..men det kan väl inte vara någon direkt nackdel om försteget "erbjuder" detta?
Alternativet skulle vara att använda pottar men då skulle utgångsimpedasen variera mellan 0-500 ohm.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Det är jag fullt medveten om...men inte de eventuella ljudmässiga kvalitérna för respektive lösning.
Tänkte bara på att klang och annat eventuellt kunde förändras, beroende på utgångsimpedansens variation.
Edit: I vart fall kan ju övre gränsfrekvensen variera med källimpedansen.
Edit: omformulering
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
.. ja, men om den ligger väldigt högt upp frekvens så tror jag faktiskt att inverkan av en låg men varierande källimpedans inte är något att ligga sömnlös för. Jämför en vanligt pot och high-end utrutning. Däremot är det ju tekniskt coolt men en HF-mässig dämpsats. I så fall får du stämma av alla strökapacitanser så att alla dämpsteg har rak frekvensgång... uppe i MHz-området.
Om jag skulle använda föreslagna lösningen kostar de ca 150 kr i komponenter exrra...
Portar? mm ska kolla lite på det..har du något förslag? (1Kohm)
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor