Author |
Topic  |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/06/27 : 12:14:40
|
Hejsan nu är jag på jakt igen. Har nu insett att min gammla technics är på väg att ge upp. Så nu går tankarna på att köpa en ny. Budgeten är runt 5-6 tusen kronor. Helst billigare. Behöver inget monster utan bra ljud bra försteg med bra output och preout så jag kan haka på amplifixen för att driva frontarna. Sen vore det trevligt med filter i som plockar bort basen från frontarna och lägger det hos subben då jag ska köra baslåda till frontarna.
Har tittat lite på prosons reciver för 5000kr verkar vara prisvärd. Dom högtalare jag kör med nu är ett par proson reality 63mk2 moddade. Fantastiskt ljud från dessa när dom är moddade.
Så släng in tipps på vad som är bra |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2008/06/27 : 14:01:02
|
Denon 2308 Cambridge Audio 540 R v3
Dem 2 hade jag personligen kollat närmre på. Riktigt prisvärda.
|
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2008/06/27 : 14:04:25
|
Kan rekomendera en Onkyo Intrega 989. Med lite tur så borde man kunna få för runt 6000:- på begmarknaden.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/06/27 : 15:43:19
|
Är denon så bra som det snackas om? Vill helst ha en felfri apparat. Pappa snackade om att dom inte var så bra i kvaliten. Jag har svårt att tro att ett sådant ettablerat märke skulle tillverka något dåligt
Men den du hade på bild där var snygg dock hade den ingen preout så den går bort
Men bara ös in tipps. Beggat funkar men gärna nytt. Känns lite som att det är en produkt som det är lite risk med att köpa beggad eller? |
 |
|
educk
Member

316 Posts |
Posted - 2008/06/27 : 15:58:31
|
http://hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_avr-1908_hemmabioreceiver_silver.htm
här är en billigare denon som har pre out. men hade nog också satsat på 2308 som någon nämnde. är lite svårt de där med hur mycket de lägger ner på förstegsdelen. är också i samma sits som du å har igentligen inget behov av effekt mer än för bakhögtalare å center. jag har tänkt provlyssna de nya harman kardon om jag var du med |
Ljudrättsaktivist arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2008/06/27 : 15:58:44
|
beggat beros på. Hela iden med en surroundreciver är att det ständigt kommer nya format och anslutningar och allt skall förbättras med varje modell. HDMI vill de flesta ha idag vilket ej finns på de äldre maskinerna om man nu skall ha HDMI skall den vara 1.3. Då kan man överföra ljud och bild med en kabel om man har en bluray, dvd eller platt tv med dessa kontakter vilket är grymt smidigt.
Om man inte behöver HDMI så kan man köpa ett äldre flagskepp som Integran, det är en mycket bra maskin.
Pre out är naturligtvis också viktigt så maskinen kan byggas ut rent kraftmässigt vid behov samt anpassas ljudmässigt av ett externt slutsteg.
sen finns det ju tonvis mer info som man bör hålla reda på beroende på vad man skall ha maskinen till i vilket rum, till vilka högtalare, ljudmässiga krav mm....
|
 |
|
educk
Member

316 Posts |
Posted - 2008/06/27 : 16:05:42
|
ok såg nu att HK verkar inte ha preout på alla kanaler förän priset 6800kr. sorry lite över budget. men jag håller fortfarande min ståndpunkt att de är snygga |
Ljudrättsaktivist arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/06/27 : 23:08:28
|
Jag har verkligen ingen aning om vad jag har nytta av eller ej. Som det är nu har jag ju bara en väldigt enkel technics som hittills har funkat helt okej. Visst den har saknat lite kraft och ös men ändå funkat bra. Hdmi har jag ingen aning om jag behöver eller ej. Som det är nu är min tv en från 80-talet och tjock och endast 25tum kommer att uppgradera det i framtiden men ingen prio på det då min tv som det är nu ger riktigt bra bild.
Hur är det med denon recivrarna är det någon aktivdelning i deras mindre tänker på den för runt 4500kr eller den för 6000.
Några andra märken man ska titta närmare på eller modeller? Yamaha går bort då jag inte gillar ljudet i dessa. Även sony och pioneer. Men hk marantz nad några modeller där att rekomendera? |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2008/06/27 : 23:23:04
|
hk är inget jag skulle rekommendera, buggiga och brusiga (och då har jag en HK själv).
aktiv delning har jag ingen koll på tyvärr.
Marantz maskiner är stabila rent maskinellt men hur de ligger till rent tekniskt vet jag ej.
om jag skulle köpa en maskin idag skulle det bli en denon. för min del. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2008/06/28 : 09:25:46
|
beggat beros på. Hela iden med en surroundreciver är att det ständigt kommer nya format och anslutningar och allt skall förbättras med varje modell. HDMI vill de flesta ha idag vilket ej finns på de äldre maskinerna om man nu skall ha HDMI skall den vara 1.3. Då kan man överföra ljud och bild med en kabel om man har en bluray, dvd eller platt tv med dessa kontakter vilket är grymt smidigt.
Om man inte behöver HDMI så kan man köpa ett äldre flaggskepp som Integran, det är en mycket bra maskin.
Pre out är naturligtvis också viktigt så maskinen kan byggas ut rent kraftmässigt vid behov samt anpassas ljudmässigt av ett externt slutsteg.
sen finns det ju tonvis mer info som man bör hålla reda på beroende på vad man skall ha maskinen till i vilket rum, till vilka högtalare, ljudmässiga krav mm....
Om du vill ha HDMI så finns de flesta funktioner som man vill ha redan i HDMI 1.0 så man behöver inte leta så mycket efter att recivern skall stödja 1.3.Sedan hade jag åtminstone inte valt Denon pga att de endast säljs hos en affärskedja som varken tar inbyten,hemlån eller ens öppet köp de gånger som jag kollat efter något där. Dock har de ju fina saker men detta irriterar mig. MvhKristofer Edit fixa ett litet stavfel, eller snarare att jag var för snabb på tangenterna. |
Edited by - whiskyman on 2008/07/04 14:38:45 |
 |
|
dwain
Member

1240 Posts |
Posted - 2008/06/28 : 12:42:42
|
Okej men hur är det med dom nyare hkna lika dåligt ljud med brus och grejor? Ush detta var svårt. Är en enda stor djungel där ute och jag har ingen större koll på vad som är bra och duger för mig. Jag kan även tillägga att ett krav är att kunna spela ganska högt jag gillar när det är högt till hemmabio |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2008/06/28 : 13:12:33
|
De nya HK brusar ännu ja. Inte alla men en del.
Rekommenderar läsning om HK här: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=191527
OM du kan hitta en sådan här Hk så är den ett bra köp:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=20395
Min HK 330 brusar ej men den har ett par år på nacken. HK har haft stora problem med kvaliten på senare år faktiskt. Kan inte rekommendera dem alls. De nya serierna har samma problem som de gamla, innan var det skenande volymkontroller brus, nu är det hdmi strul och brus. Det som är lika mellan gamla och nya är brus, maskinen kan hänga sig men de är strömstarka och har ett suveränt DSP chip. Jag har en hatkärlek till HK.
|
 |
|
Rolfen
100.000-klubben

383 Posts |
Posted - 2008/06/28 : 14:56:38
|
Okay, intressant info asimov66. Hade ingen aning om att det är problem med H/K, själv har jag en gammal AVR-4550 som har tjänat mig väl sedan den var ny. Är själv på jakt efter en ny reciever men denna gången blir det ingen H/K men det är bara för att jag inte gillar utseendet på dom nya. För min del lutar åt en Sony DA3300ES, men det blir inget köp under sommaren så jag kanske hinner ändra mig. |
---[Mina prylar]--- |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2008/07/04 : 15:03:42
|
quote: Jag har en hatkärlek till HK.
Som Alfa Romeo
Inte heller jag visste att H/K har kvalitetsproblem. Har aldrig gillat deras design, men är väl medveten om att det är insidan som räknas och där har de ju varit duktiga i många år (iaf på 80-talet då jag hade mest bekantskap med dem). |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2008/07/04 : 16:15:23
|
jo dem har seriösa problem nuförtiden och har haft det de senaste åren faktiskt. Dock gillar jag deras kraftangivelser, ljudet DSP funktionerna mm. Dock är volymskenandet (ratten stegrar av sig själv om man har otur), bruset (hörligt brus vid 2-3 meters avstånd) och numera HDMI strul saker som jag inte kan acceptera längre. Det finns bättre saker därute, så varför inte ta det? Dessutom så har HK: s saker varit förlegade redan när de kommit ut en längre tid (tror dock de blivit lite bättre med 255 serien). Att ett märke som HK som innan stått för kraft, design, funktion, utveckling som med 5550, 4550, till och med 7300 serien och dvd25 gått tillbaka i utvecklingen med dessa bristfälliga produkter som strejkar (HK har haft problem med att de hänger sig) inte har den nyaste eller pålitliga tekniken som idag krävs och praktiskt är omkörda av alla i deras segment är för mig otroligt. Hur kan man tillåta sitt företag att sjunka så pass när man en gång varit ledande? Vad hände...?
|
 |
|
|
Topic  |
|