Bra fråga! Kan det bero på hur området kring 1k har utformats, en svacka därikring ger en återhållen återgivning, en peak ger istället en påstridig återgivning - jag tror mig ha läst att så är det.
Jag har liknande erfarenheter och tror att det handlar om röståtergivning. Låg delning kring 1k med en tydlig dip i frekvensgången gör att mansröster låter feta medans kvinnoröster låter tunna. Kanske laidbackkänslan orsakas av att röster i allmänhet återges svagare dvs en bred dal mellan 500-2k. Kanske mest en fråga om 3-vägs golvare med typ Dali.
man brukar säga så här: 500-1500 - övertydliga sångröster 2-4kHz - framåt och utstickande över 5kHz - ljust skrikigt över 10kHz - skirt och luftigt
Om inspelningen är naturligt balanserad (inte alltför ofta) låter en spikrak högtalare från 500-20000 inget av ovan, man vet inte hur den låter egentligen, om det också är mindre respons under 500 låter det tunnt men fortfarande ganska naturligt.
"man brukar säga så här: 500-1500 - övertydliga sångröster 2-4kHz - framåt och utstickande över 5kHz - ljust skrikigt över 10kHz - skirt och luftigt "
Que? Menar du att överbetoning av dessa respektive områden ger ovan nämnda effekter, eller? Det jag hört och har egen erfarenhet av är att ett kraftigt betonat område kring 70 Hz = röj!