Author |
Topic  |
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2008/07/06 : 21:04:32
|
På Tjörn säger dom mollgarn (uttalas med samma a-ljud som i ah!) Det betyder helvild, sjövild. -garn är ju galen egentligen, men vad moll- är kan jag inte svara på. En fin beskrivning på ens busiga barn, hundar i slagsmål, etc. |
Waf, Waf!
|
 |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts |
Posted - 2008/07/06 : 22:00:02
|
Ett par till:
Nypon - Nyköping för de som är uppväxta där och flyttat därifrån
Dra ollat i gruset - åthäva till någon, företrädesvis av manligt kön, som man önskar obehag
Så får vi se vad vi kan gräva upp någon annan dag.
/Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2008/07/07 : 03:22:10
|
Ett vanligt uttryck i bilsvängen förr: Pizzaracer = Chevrolet Camaro
Yttryck som troligtvis bara en person i Sverige använt sig av: "Vi simmar alla i samma båt" "Det ligger en gravad hund här någonstans"
(Killen heter Refaet och är känd för "Doktorshatten" därför att han påstod att han hade en sådan hatt medan någon grävande journalist grävde fram att han inte hade en sådan. Sedan ägde han också ett läkemedelsbolag med namnet Fermenta. Fermenta var värt ca 5 miljarder när Refaet hade en hatt och i stort sett ingenting när han förlorat hatten. Dessutom kostade hatten honom 5 års fängelse och näringsförbud. Refaet är för övrigt en ganska trevlig kille med stort hjärta så jag tycker att verkligheten varit lite väl hård mot honom.
|
Edited by - linnar on 2008/07/07 03:29:01 |
 |
|
henrickpettersson
Member

359 Posts |
Posted - 2008/07/07 : 04:23:14
|
quote: Ett vanligt uttryck i bilsvängen förr: Pizzaracer = Chevrolet Camaro
Pizzaracer brukar man väl även säga om en Toyota Celica eller för den delen Celican brukar kallas Turk Porsche
quote: Yttryck som troligtvis bara en person i Sverige använt sig av: "Vi simmar alla i samma båt" "Det ligger en gravad hund här någonstans"
-Jaha grabbar ni vet väl att ni får lönen radioaktivt
är annars en riktig klassiker i detta sammanhang, kommer inte ihåg vem som sagt det, jag fick det ifrån Värsta språket.
Hälleforskavaj - Helly Hansen jacka av den gamla arbetarkläder typen |
 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts |
Posted - 2008/07/10 : 00:11:05
|
quote: Pizzaracer brukar man väl även säga om en Toyota Celica
Tiden förändrar innehållet....
Förr sade man att något suger när det var intressant, numera har utryckets innebörd snurrat 180grader, dvs idag är det något dåligt eller ointressant när det suger.
|
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2008/07/10 : 07:54:34
|
Fast sjön suger än  |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 11:04:10
|
Fick höra uttrycket "bruntunga" idag. Synonymt med rövslickare alltså. |
 |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 15:12:48
|
Många bollar i elden alternativt Många järn i luften
Sägs när man har RIKTIGT mycket att göra. Så mycket att det bäst beskrivs genom att kombinera två uttryck för halvkaos... |
Tremolo junkie! |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 15:19:47
|
Mycket på en plog
Ingen ko på isen |
 |
|
brewitz
SW-hantering

1624 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 15:22:48
|
quote: Helikopterfyllan leder ofta till att man Kaskadkräks
När vi ändå är på gång, "Wall to wall vomiting" |
 |
|
Brus91
Member

71 Posts |
Posted - 2008/08/14 : 15:26:33
|
Från min morfar kommer det ganska ofta lustiga uttryck, ofta negativa.
Till exempel: Ordet Helvete. Om man bara hör det enskilda ordet, då vet man att något har gått snett, men det är inte så farligt. Nästa steg uppåt på skalan är Helvete på en sten. Då är det fortfarande något som har blivit fel, men nu är det betydligt allvarligare. Om något har gått riktigt, riktigt, riktigt fel, då kan man få höra orden Jesus i helvete, skulle så vara fallet gör man bäst i att hålla sig ur vägen |
/Martin |
 |
|
Topic  |
|