Jag har nytt fått hem en gammal Luxman L-215. Denna modell har två separata högtalarutgångar. Om jag vill köra biwire, är det då bra att köra basarna på ena utgången och diskanterna på andra? Eller skall jag koppla som vanligt? Hur beräknas effekten på utgångarna? Halva effekten på varje utgång?
Nej du skall inte köra basarna på ena utgången och diskanterna på den andra. Du använder steget som vanligt.Delningen bestäms hos högtalarens delningsfilter.Dvs har du inte högtalare med delningsfilter som kan dela upp signalen som kommer från förstärkaren så hjälper det inte om du skickar dubbelt par kablar in till högtalaren, det blir ändå ingen skillnad.
Men om delningsfiltret kan separera ut bas från diskant/mellanregister då kan du uppnå ett bättre ljud men inte annars. MvhKristofer
Det blir ingen skillnad om du hänger båda kablarna på samma utgång eller en kabel på varje. Elektriskt sett är det samma sak eftersom utgångarna normalt sett hänger ihop precis innan reläet/brytaren som styr dem, dvs de är parallellkopplade från samma slutsteg.
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
Ja och det var ju det jag skrev, dvs att det inte blir någon skillnad om han skulle göra på det sätt som han sa, utan att skilnaden först skulle uppnås ifall högtalarna kunde dela upp signalen.Det var i varje fall det som jag mena med inlägget. MvhKristofer