Jag funderar på att bi-ampa mina nyinköpta NHT 2,5i. Jag kör idag Rega Mira3 integrerad förstärkare och den har pre-amp uttag. Jag vill behålla den och haka på ytterligare ett slutsteg.
Fråga: måste detta slutsteg ha samma specifikationer som Regans interna förstärkare (60w)? Om inte, jag antar att man måste nivåmatcha på något sätt...hur gör man det?
ingångs känsligheten på slutstegen ska helst ligga väldigt nära varandra men även med volym på x-tra steget betyder inte att det kommer spela lika högt som regan. Jag har själv råkat ut för sådana fall så testa innan köp !!!!
Om det sen blir bättre eller sämre får du själv kolla
ingångskänslighet samt gain bör vara av samma värden som regan
om du vill ha samma karaktär som nu så är ju ett av regas slutseg från samma serie ett lämpligt val, och troligen enklaste, börjar du blanda kan du iof få fram den utsökta kombination i övre/nedre register, men du får nog ett hästjobb framför dig att hitta/testa dig till det
Jag har aldrig lyckats att kombinera ihop olika märken av slutsteg. Inte ens olika modeller av samma fabrikat. Enda gångerna det blivit bra är när jag använt exakt likadana slutsteg.
Den totala effekten blir 60 watt. Eller med andra ord du kommer inte att kunna spela högre med förstärkaren men du kan dock få en högre grad av kontroll över ljudet och kan genom detta pressa den mindre förstärkaren högre.Men du har fortfarande endast de 60 watten som den mindre av förstärkarna har att tillgå.
Dvs det du kan vinna på detta är en större grad av kontroll men inte högre ljudtryck.MvhKristofer