| Author |
Topic  |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 12:06:09
|
Ville bara tipsa om Steve Forbert. Av mig ansed som världens, genom tiderna, absolut bästa artist med sina klockrena formuleringar och spelglädje till tusen (!).
Jag har än så länge bara hans "Best Of - skiva"; "What Kinda Guy?" och hans "Little Stevie Orbit" (på vinyl). Men jag har planer på att beställa samtliga hans skivor när jag får råd (går på ca 2500+ frakt , men det är det värt ).
Vill även tipsa om: http://www.allmusic.com/ som har dom flesta artisterna.
Och: http://www.skivhugget.se som har dom flesta skivorna (inkl. Forbert's (även andra godingar som "Bob Seger", "Allman Brothers Band" och "the Dillards" ))
God (h)Jul på er (?)!! |
|
|
hkan
Member

130 Posts |
Posted - 2002/12/25 : 10:48:25
|
| Helt rätt, Steve Forbert är en artist som förtjänar mer uppmärksamhet, han är skamligt förbisedd. Har det mesta och bästa med honom, det finns många pärlor i hans utgåvor. |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/12/25 : 11:28:53
|
Absolut, hkan (!!), mkt. mer uppmärksamhet om jag får säga mitt. Har du några favoriter, låtar el. hela album? Vilka av hans skivor har du? |
 |
|
|
hkan
Member

130 Posts |
Posted - 2002/12/25 : 14:36:59
|
Oj, det är lättare att säga vilken som är minst bra och det är den senaste "Evergreen boy". 1. "Alive on arrival", "Streets of this town" och "The mission of the crossroad palms". 2."The american in me", "Jackrabbit slim" och "Rocking horse head" sen har du live-CD:n "Here's your pizza" som är en riktig röjarskiva och ett måste. Det finns så många olika favoritlåtar, han har skrivit så många bra låtar så det är lite efter dagsformen och humöret vad man tycker är bäst. |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/12/25 : 15:42:03
|
Okay, tack för tipsen (!). Har iofs tänkt att köpa alla hans skivor, men bra att veta vilka man skall börja med . |
 |
|
|
jari
RödaTråden vinnare

4551 Posts |
Posted - 2002/12/25 : 16:15:42
|
Jag kan bara instämma.
Mvh Jari. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang 845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta med KLEI Classic Harmony rca-kontakter signalkabel,Diy silver sexfläta + Audioquest typ 4 utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig kopparledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 17:25:41
|
quote: Originally posted by hkan
Oj, det är lättare att säga vilken som är minst bra och det är den senaste "Evergreen boy".
Han har faktiskt gjort 4 st skivor sedan "Evergreen Boy" (!!), 2st 2001 och 2st 2002.
Kolla: http://www.allmusic.com/ (som jag tipsade om tidigare). Bara att söka på 'forbert'. |
 |
|
|
hkan
Member

130 Posts |
Posted - 2002/12/29 : 17:53:46
|
Där ser man. Den senaste i min samling ska det vara[;). Måste erkänna att jag tappade lite av lusten efter "Evergreen boy" och trodde det var hans svanesång. Så jag har inte letat efter eller stött på dom senare utgåvorna. Men får ju anledning att göra det nu. |
 |
|
|
hkan
Member

130 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 13:10:37
|
| Efter att ha botaniserat lite så vill jag nog vidhålla att "Evergreenboy" är den senaste med färskt material de "nya" är |
 |
|
|
hkan
Member

130 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 13:23:20
|
| Hoppsan! Var tog resten av mitt inlägg vägen? Vad jag ville ha sagt var att det nya är väl " Live at the bottomline" med färska liveversioner, de andra är covers på Jimmy Rodgers och två utgåvor med ratade låtar och b-sidor. |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 23:04:28
|
H.; Du har helt rätt. Fast det är trots allt nya skivor . |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 20:31:57
|
Jag har nu köpt "Rocking Horse Head" och "Evergreen Boy" som jag faktiskt hittade på Mega Store (!). Helt oväntat att hitta Forbert-skivor där då man varken hittar dom på CDON, Ginza el. MIX.
Hur som helst så måste jag faktiskt säga att "Rocking Horse Head" var lite av en besvikelse och "Evergreen Boy" ngt. av en överraskning efter tipsen jag fått här. Inte för att någon av dessa var dålig på ngt. sätt, men tyckte det saknades ngt. i "Rocking Horse Head" som han har i sina tidigare låtar/skivor, och "Evergreen Boy" kanske hade lite mer av det jag saknade (?). Kan inte lägga fingret på exakt vad det är. Spelglädje? |
 |
|
|
Björn Olsson
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 23:31:58
|
| Jag har aldrig hört talas om denna kille. Vad är det för genre, vilka artister kan man jämföra honom med? Hur länge har han hållt på? |
Björn Olsson, Örebro http://www.bjornolsson.se/mono |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 18:15:13
|
B. O.; Jag finner det mkt. svårt att placera honom i ngn. speciell kategori, dels då varje ny skiva han ger ut låter olik alla skivor han tidigare gett ut och dels för att det inte finns många (/några (!)) artister att jämföra med, har har så egen stil. Iaf min åsikt.
Sök på www.allmusic.com på 'forbert' så kan du läsa mer om honom. Han släppte sin första skiva -78 och släpper fortfarande skivor. Flera finns att få tag på www.skivhugget.se för dom som vill veta, har inte hittat många av hans skivor i andra butiker över huvud taget. |
 |
|
|
hkan
Member

130 Posts |
Posted - 2003/01/12 : 11:10:00
|
Håller med om att det är svårt att placera honom i ett särskilt fack. Akustisk gitarr o karaktäristisk personlig röst med oftast akustiskt och halvakustiskt komp. Lågmält och känslofyllt blandat med mjuka och ibland riktigt ösiga rockinslag. En singer/songwriter med rötter och influenser i folk, lite country men framför allt en alldeles egen personlig touch. Jag rekommenderar att lyssna själv.
|
 |
|
| |
Topic  |
|