Author |
Topic  |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 09:43:19
|
Trött på leverantörer som aldrig håller vad de lovar. Har provat 5 olika leverantörer nu och alla är likadana 
Slutar givetvis med att man börjar fundera på om man inte ska investera i en maskin så jag kan tillverka mina kilramar själv!!? Jag har dock googlat på "träbearbetninsmskiner", "kilramstillverkning" och flera andra sökord men hittar ingenstans vad för maskin man använder eller hur man praktiskt gör.
Hittade en bild på nätet så ni kan se, dock otydligt, att ändbiten är lite halvkomplex med tanke på att träbiten i sig är hyffsat tunn. Det ska kapas i vinkel, lämna en rak bit och en infräst bit så att det blir som två pusselbitar när man trycker ihop dem.
Tror ni det kan finnas nån fräsmaskin som klarar av detta i ett svep? Alltså att man bara helt enkelt trycker in ändbiten, och...bruuummmm...så vips kommer den ut färdig som en kilramshörna? 
 |
Artphotography |
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 10:00:27
|
Jag brukar vara bra på 3D-tänk, men jag får inte ihop hur ett sånt urtag kan bli en fint 90-gradershörn. ( Nu är det OT, men borde inte andra halvan se annorlunda ut?)
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 10:02:24
|
Jo ena halvan har en tapp den andra ett spår.
Borde gå att fixa med en överhandsfräs o lite smarta jiggar.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
Magils
Member

7061 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 11:09:49
|
Tack för input!
Maskinen bör kunna klara några olika tjocklekar på ramvirket.
Det jag använder idag är 20mm, men önskvärt är att kunna göra kilramar hela vägen upp till 45-50mm, för att få möjlighet att lägga dämpmaterial bakom tavlan. (ljuddämpa i öppna kontorslandskap - ej hifi akustik)
(Nu ska jag till playan och dricka iskall pils... ) |
Artphotography |
 |
|
|
Topic  |
|