En kommentar från reVintage igår angående fasfel gjorde mig nyfiken:
quote:Eftersom örat är oerhört känsligt för fasgång är det att betrakta som rent nys att kompensera kass frekvensgång på bekostnad av fasen.
.
Det hela utgår från att min DAC har ett filter i sig som skall kompensera för att NOS-DAC:ar rullar av efter 10kHz med ca 3dB vid 20kHz (se t.ex http://www.pedjarogic.com/1541a/L-sinc.htm). Det här filtret ger då också tydligen upphov till fasförskjutning.
Som jag förstår det borde det betyda att delar av frekvensområdet förskjuts i förhållande till andra och når örat vid olika tidpunkter.
Min fråga är följande: hur låter sådan fasförskjutning? (anledningen till att jag frågar är dels av ren nyfikenhet, dels därför att den lite osammanhängande och framträdande diskant jag hör idag från DAC:en kankse inte beror på filtrets konstruktion utan på att det är fasförskjutningen jag hör, man jag vet inte ...)
Det är mycket möjligt att de negativa ljudupplevelser du hänvisar till beror på fel i tidsdomänen. Men just filtren är ofta(st) den stora boven i dramat i DACar och kan mycket väl vara orsaken till fasfelen.
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ!
Fasfel kan vara av två olika sort. Det första och vanligaste är när plus och minus polerna på en av högtalarna är omkastade. Då kommer ljudet att låta lite tunt och konstigt. Vid stereo lyssning kan man uppleva att ljud som normalt ska vara fixerade i mitten kommeristället att sväva utan någon bestämd plats i ljudbilden. Om man nu på sin förstärkare råkar ha en mono omkopplare och trycker in den. Då kommer alla ljud som ligger i mitten att bli svagare och t.o.m försvinna helt. En sångerska eller sångare som normalt är placerad i mitten kommer inte längre att höras utan det man hör är ekot eller reverbet från sången. Den andra sortens fasfel ligger tids domänen och då handlar det om en tids förskjutning mellan två kanaler som i värsta fall blir som ett delej. Men det kan vid ytterst små förskjutningar låta lite plåtigt och obehagligt för örat. Man kan vid ljudbearbetningen deleja basen eller diskanten av hos ett mono eller stereo ljud. Det får till resultat att ljudet blommar ut och blir bredare än annars. Har man för mycket delej kommer ljudet att även här låta konstigt plåtigt.