Är dessa högtalare det samma som Carlsson (eller om det var Olle Mirch) Kolboxar? Jag har i alla fall ett gammalt par, och undrar om det är något att behålla eller om de kanske behöver/skall renoveras/ moddas för att bli vettiga att lyssna på.
Både Mekanik och Elektronik kan vara spännande, elektronik kan dock kittla lite mer!!
Jag har alltid levt i tron att "Karlsson högtalare" är "kult-prylar" och borde/ska vara "K" märkta. Det finns en kille i södra Stockholm som har som specialite att reparera "Kolboxar". Delar finns fortfarande.
Stig Carlsson och Olle Mirch var goda vänner. Men Carlssonhögtalarna är de som kallades för SONAB på 70-talet och lite olika namn innan detta. Kolboxen är en tidig Carlssonhögtalare.
Det finns högtalare efter detta som också hette Carlsson men det var en namnstöld som fick rättsliga följder. Man menade att högtalaren fått namnet efter en snickare som byggde lådorna i fabriken. Men det räkte inte utan tillverkaren fick byta till annat namn. Om jag inte är helt ute och cyklar så bytte dom till Proson.
Jag håller med om att en Carlssonhögtalare är kultur och skall inte röras.