Author |
Topic  |
|
Transient Design
Member

287 Posts |
Posted - 2008/09/15 : 18:39:23
|
Nu i helgen så var det första gången som Transient Designs skivspelare visades upp fullt fungerande! En sk "Världspremiär"! Och även om armbordet var tillfälligt fastsatt med Bluetak osv så verkade det mesta fungera bra ändå!
På lördagen spelade vi vinyl på en special-version kund-beställd med dubbla 30mm diabas-plintar och 80 mm akryltallrik. Arm var Ortofons AS-212 och pickup var Bentz Wood (Tack Roger på High-Fi Consult!). Kul och praktiskt tillbehör var Kuzmas skivpuck med inbyggd hastighetskontroll via massor av små blå lysdioder. Riaa-steg var Plinius som imponerade (Tack Tonkraft!) Pickuphuvud var Oyaides kolfiber modell. Skivmatta var Japanska fo.Q's RS-912.
För mig var det som konstruktör en enorm lättnad när spelaren slutligen vaknade till liv och spelade musik för första gången! Som jag har väntat på detta ögonblicket. Och inte konstigt så tyckte jag det lät helt underbart, men självklart är jag rätt partisk i detta fallet
På söndagen så bytte vi till en mer "normal" Knaster, dvs med 80mm Bakelit i plint och tallrik. Vi flyttade över arm, motor, skivpuck och skivmatta. Denna kombinationen lät klart annorlunda och det är spännande att höra hur mycket olika material kan påverka ljudet. Om någon på forumet har bilder på Knaster från mässan i helgen så får ni gärna lägga upp dem i denna tråden eftersom jag själv inte tog några bilder!
Tack alla ni som tog er tid att lyssna på vår skapelse under helgen. Era vänliga ord värmde verkligen!
Mvh Lasse |
www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar. |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 08:35:01
|
Bilder kommer  |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 22:50:41
|
Mycket intressant ! |
Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !
www.justaudiomagic.se |
 |
|
eliot
Member

1398 Posts |
Posted - 2008/09/20 : 01:47:09
|
En bild från lördagen:

//Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 15:45:53
|
På HiFiForum har man kunnat följa dina eskapader med knaster så det är riktigt roligt att du äntligen kommit så långt att du kör en världpremiär. 
Johans bilder på knaster från Arken finns här!
I bildtrådarna från Stockholmsmässan i år, DIY-träffarna och i Butikshyllan kan man hitta bilder och info om utvecklingen som föregick denna världspremiär. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Transient Design
Member

287 Posts |
Posted - 2008/09/22 : 18:02:53
|
Pac: Roligt att du uppmärksammar detta (för mig...) stora! Du anar inte hur jag har jobbat och slitit för att lyckas med detta till synes mycket enkla. Jag kontaktade en maskinfirma veckan innan om att tillverka nya armhus till spelaren och det hette att det inte var några problem. Fast på onsdagen innan mässan när jag skulle hämta dem så fanns det inget klart. Vi kan fixa det till på tisdag säger killen... Nej tack!
Som tur var kunde min lokala kille ro ihop nåt ytterst snabbt så vi ändå gick i land med detta tills slut. På fredagen kom jag till Arken 10 min (!!!) innan öppningsdags (vi var bla runt och letade efter Macrolon för att lägga mellan stenarna) och det fanns fortfarande inte någon nycket till rummet vi skulle hyra Så vi öppnade vårt rum kl 15 på fredagen istället. Fast bara med CD som signalkälla! Men så på lördagen var det äntligen premiär för den första "äkta" knaster att spela musik!
Jag lägger upp ett par snygga bilder från Johan Björklund nedan:

Faktum är att jag blev så impad av Diabas-versionen att jag tror jag kommer att ta upp den som en Special Edition!
Mvh Lasse |
www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar. |
Edited by - Transient Design on 2008/09/22 18:03:48 |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|