Jag har en fundering på att i mina lådor ta bort slavbasarna och ersätta dom med lika stora bilbasar typ W15Gti från JBL. Frågan är om det är lämpligt att ha två olika basar i samma kavitet men då med olika delningsfrekvens. Jag hade tänkt mig att den nu befintliga basen ska går ner till 40Hz där suben ska ta över. Kommer trycket i lådan från subwoofern att påverka bashögtalaren negativt?
Förr så hade man ex en 6" och en 8" i samma låda i en del radio apparater. Man får 2 olika lägre resonans toppar än en kraftig resonans om man har 2 likadana element. Det förutsätter att man kombinerar 2 liknande element vad gäller resonans, styvhet på kantupphängning och konvikt. Det här var tiden före TS parametrarna.
I ditt fal kanske du skulle kunna byta slaven mot en 15" och ersätta det andra elementet med en baffel med basreflex rör i.
Mvh...
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit
Mina högtalarlådor har jag haft sedan början av 70-talet och var tänkta att vara bestyckade med en 15":are från JBL plus deras slavbas PR15. Den är nu uppdaterad sedan några år sedan och sedan jag skaffade en separat subb, en Velodyne DD18 har jag ett HP filter på 15":aren vid 40Hz. Resultatet blir då att slaven inte kommer att fungera längre som slav. I och för sig så har jag ett rejält tryck med subwoofern, men så var det så att jag råkade lyssna på JBL´s Everest som faktiskt är bestyckad med två olika 15":are med olika delningsfrekvens. I Everest lär det vad jag har förstått också vara ett gemensamt utrymme för båda basarna, vilket jag tycker är konstigt, därav min fråga. Jag har ju vid flera tillfällen också hört JBL W15Gti som i mitt tycke är en mycket bra subb. Vad vinner man nu på det här? Ja man slipper två passiva slavar som ändå inte fungerar. Istället får man två subwåfrar i sterå. Men nackdelen är att det blir dyrt med ytterligare ett delningsfilter med Eq (Driverack PA)plus ett kraftigt slutsteg i klass D.