HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 2 delad högtalare, topp + botten.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/10/11 :  19:34:34  Show Profile Send matsj a Private Message
Allt fler högtalar tillverkare satsar på delade högtalare med bas botten och topp. Tjänar man mycket på att dela högtalarna eller är det bara lite mode ?
Jag sitter o skissar på ett nytt bygge med delad låda.

mats

1W=115db.

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/10/13 :  10:44:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag vet inte varför man väljer att göra såhär om det inte är tänkt att någon av de två delarna skall kunna köras "stand alone", dvs antingen topp eller bas, eller om man vill ha möjlighet att utöka antalet av valfri del dvs topp eller bas.

I proffssammanhang så är det uteslutande på detta vis det fungerar, inom hifi vet jag inte, såvida inte det handlar om uppgraderingsmöjligheter eller tillägg av antingen bas eller topp.

Jag själv byggde separat topp/bas mer på ren vana, men även pga storleksskäl, en stor låda eller två mindre, mer valfrihet med andra ord, förutsatt att de är "oberoende" av varandra.

Rent konstruktionsmässigt har jag svårt att se några fördelar annars.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/10/13 :  11:11:11  Show Profile Send edison a Private Message
*Möjligheten att köpa del för del mht budget.

*Möjlighet göra mellanregister/diskant (ännu) mer opåverkade av basens vibrationer.

Verity Audio tex har en tunn/tung platta mellan bas och överdel dessutom dämpad med nån sorts (gummi?)kuddar.De menar iaf att det har stor betydelse för uppnådd ljudkvalitet.

*Sen kan det ju vara en idé att kunna ha en toppdel man gillar men välja mellan olika basdelar beroende av rummets akustik
(är kanske inte nån tillverkare som erbjuder just den möjligheten, men man kan möjligen kombinera olika märken på egen risk...)

Finns säkert andra skäl också att ha separat toppdel/basdel.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/10/13 11:12:11
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/10/13 :  11:34:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Skulle rösta på edisons förklaring nummer två...dvs. att kunna göra variant på stativare med basdel. Stativare för att slippa lådljud, baffelsvängningar etc och sedan ändå kunna ta igen det med en rejäl kagge undertill. Lägg till aktiv delning mellan topp och botten, så kan du ju designa de två delarna väl "separerade".

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/10/13 :  15:07:35  Show Profile Send 80-talet a Private Message
dessutom ger det ofta, speciellt vid aktiv delning, lite fler placeringsmöjligheter än vid konventionella fullregisterhögtalare.

eoJeud
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/10/13 :  15:38:34  Show Profile Send Guru a Private Message
Jag bygger (classe snickrar) delat mest för att det blir smidigt att byta ut olika register + att det inte blir så förbaskat tunga lådor :).

Edited by - Guru on 2008/10/13 15:42:00
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2008/10/13 :  20:06:16  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag tänkte lite som edison med vibrationer ifrån bottendelen. Och att mina nya horn väger 32 kg styck + 11 kg driver, så "toppen" landar på ca 55 kg . Sen tillkommer basbotten på minst lika mycket.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000