Jag brukar normalt inte tycka om covers och menar oftast att det bara är originalartisten som kan göra låten, men jag har några utsökta exempel som bekräftar min regel:
This Mortal Coil har gjort en hel del covers där kanske Rocket Man hör till de bästa. Monsoon har gjort en underbar variant av Beatles Tomorrow Never Knows. Och vidare: Brian Ferry - I Put A Spell On You Annie Haslam - Wishing On A Star Elkie Brooks - Stairway To Heaven Fläskkvartetten - I Am A Walrus Baba Yaga - Back in USSR och så The Hassles (eller nåt sånt) - Taste Of Honey. Den senare minns jag från unga år - en underbar tolkning.
Måste nämna att Pearls Before Swine också har gjort fina tolkningar: Leonard Cohens Suzanne och Bird on a wire. Vidare Robert Zimmermans I shall be released. Höjdaren, för det här kan inte bli bättre, är Pearls Before Swines tolkning av Jaques Brels/Rod Mc Kuens Seasons in the sun. Det här är ljusår från den smetiga och kvalmigt tillrättalagda smörsoppa som låg på hitlistorna på 70-talet, massakrerad av Terry Jacks. Jacks sjöng inte ens originaltexten .