Author |
Topic  |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2008/10/24 : 00:43:32
|
Jag har fått för mig att det vore roligt att lära sig spela akustiskt gitarr Lite bakgrund: Jag har spelat piano sedan jag var 9-10 år och spelade rätt mycket fram till det att jag var 19 då jag slutade ta lektioner, klinkar fortfarande lite då och då men det är ärligt talat lite deprimerande; jag är inte i närheten av var jag var då det begav sig (övar alldeles för lite) så det är mest frusterande och helt enkelt inte roligt längre att försöka spela "på riktigt".
Hur som helst, jag gillar dock att spela musik, så förhoppningen är att kunna spela lite "kravlöst" på ett nytt instrument (som dessutom är portabelt, vilket ju ett piano inte är); jag har inga ambitioner att bli någon virtuos om man säger så.
Alltså, inga höga krav men jag vill ha ett vettigt instrument som "räcker" ett tag, en gitarr åldras ju inte så jag lägger hellre lite extra pengar nu.
När det gäller vad som ska spelas så har jag blivit förtjust i den musik som spelas av ex. Gillian Welch, dvs. något mellanting mellan visa och den lågmälda, äldre typen country. Så det är slutmålet, fast först behövs väl ganska många hundra timmar övning.
Fast först behövs en gitarr... Har någon några tips på vad jag ska leta efter? Jag kan tänka mig att lägga 1000-2500 kr vilket väl borde räcka för en nybörjare(?) Har tittat runt lite och det verkar som en akustiskt (ej "klassisk") stålsträngad "dreadnough" är ett vanligt råd, ex. någon variant på Washburn D10 eller kanske en Yamaha FG.
Jag ska naturligtvis gå till en butik och titta men det är ju bra att veta vad man ska fråga efter. Råd mottages tacksamt
|
|
MullBenkt
Member

1276 Posts |
Posted - 2008/10/24 : 02:36:05
|
Om det skall vara stålsträngad akustisk gitarr så rekommenderar jag Tanglewood (finns på JAM.se och deras butiker). Annars Yamaha och Ibanez i den prisklassen.
Se till att få solitt lock Å(även om det kan vara svårt för den prislappen). Till sist är det dina öron, ögon och händer som avgör vilken gura som får följa med hem :)
Och jo, en gitarr åldras och blir bättre och bättre, förutsatt att den är tillverkad i solitt trä. |
Edited by - MullBenkt on 2008/10/24 02:39:11 |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2008/10/24 : 08:47:08
|
quote: Lite bakgrund: Jag har spelat piano sedan jag var 9-10 år och spelade rätt mycket fram till det att jag var 19 då jag slutade ta lektioner, klinkar fortfarande lite då och då men det är ärligt talat lite deprimerande; jag är inte i närheten av var jag var då det begav sig (övar alldeles för lite) så det är mest frusterande och helt enkelt inte roligt längre att försöka spela "på riktigt".
Byt ut 9-10 till 6 och 19 till 20 så är det jag...
Tänk dig för med stålsträngat, det är mycket tuffare för fingrarna. Å andra sidan är det bara att stränga om.
Se till att strängarna ligger nära greppbrädan, jämnt över banden så att du inte behöver trycka så hårt, annars kommer du nog ge upp ackordträningen (för att inte tala om när det blir dags för barréackord). Själv orkade jag inte lära mig då mitt gehör spökar till det och den som uppfann gitarren har lagt olika intervaller i grundsträngarna...
Yamaha gör bra skolgitarrer, fler tips/märken kan jag inte ge pga okunskap. |
Edited by - huzze on 2008/10/24 19:54:49 |
 |
|
bluemindboy
Member

380 Posts |
Posted - 2008/10/24 : 17:55:49
|
Att köpa en billig gitarr och lära sig att spela på, är tyvärr lite som att lära sig tälja med en slö kniv ..
Orkar man leta beggat i detta fallet, så vinner du mycket i välljud. Du kan ju spela på några lite dyrare i affären, för att sen ha med sig kunskapen när man är ute och letar i annonserna..
Tex, en Furch Durango har jag sett för en billig peng ute på nätet (nypris 5000)
Lite billigare märke du kan titta på är bla Epiphone, Simon & Patrick och ovannämna Furch.
Gretsch gör ju även ascoola 3/4 guror med motiv, som kanske inte låter som en Gretsch ska göra, men är verkligen en cool gitarr. Nypris 1500 spänn:

|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2008/10/24 : 19:48:37
|
Tack för tipsen Bluemindboy: Jo, jag är som sagt medveten om att den berömda snålheten kan bedra visheten när det gäller instrument. Var tycker du "lägsta nivån" ligger för gitarrer? Dvs hur mycket måste man betala för något "vettigt" om man handlar nytt?
Ex. Simon&Patrick verkar ju gå att hitta för runt £300 här i England, dit kanske jag kunde sträcka mig.
|
 |
|
dahlfalk
Member

500 Posts |
Posted - 2008/10/25 : 00:34:38
|
quote: Att köpa en billig gitarr och lära sig att spela på, är tyvärr lite som att lära sig tälja med en slö kniv ..
Billig gitarr är inte alltid bra men dyr gitarr är inte alltid bättre... Jag tycker du ska ta dig lite tid och gå runt och testa lite olika gitarrer i din prisklass och se vad du hittar/fastnar för. Alla har vi olika smak för vad en bra gitarr är för något.
Idag gillar jag gitarrer med smala halsar och låg sträng hjöd men jag lärde mig spela på gitarrer med enorma halsar med gigantisk stränghöjd. På den tiden gillade jag "storheten", det fanns liksom lite mer rum för de inte alltid så korrekt placerade fingrarna men idag tycker jag helt annorlunda... Vad som känns bäst tror jag är det som ger mest. I alla fall för stunden, sen kommer man alltid att utvecklas och få en annan syn på saker och ting. |
 |
|
Karnaa
Member

614 Posts |
Posted - 2008/10/25 : 00:42:57
|
Säljer själv gitarrer i alla prisklasser då det gäller billigare runt den prisklassen så kolla Fender och Cort (de byggs i samma fabrik) sen finns det lite nya Walden som är rätt okej.Går du upp lite så har du Yamaha FG modeller,går du upp lite till så har du Yamaha LL6,Simon & Patrick SP6,Takamine har även de kommit med lite billigare modeller med mycket gitarr för pengarna.. |
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
 |
|
bluemindboy
Member

380 Posts |
Posted - 2008/10/25 : 03:01:02
|
quote: Var tycker du "lägsta nivån" ligger för gitarrer? Dvs hur mycket måste man betala för något "vettigt" om man handlar nytt?
Kan egentligen inte inte ge dig något vettigt svar, då det är du som ska sätta nivån där du känner dig bekväm med instrumentet. För mig som spelat i många år, har såklart andra krav på hur en gitarr ska låta. Men en Simon & Patrick låter faktiskt väldigt fint, och de jag spelat på har varit lättspelade och fina i tonen.
quote: Billig gitarr är inte alltid bra men dyr gitarr är inte alltid bättre...
Om vi håller oss inom segmentet akustiska gitarrer, så är min erfarenhet att ju mer pengar du spenderar, ju bättre gitarr (inom rimiga gränser, för visst kan man betala hutlösa summor för snygga inlays i halsen osv)..
Sen är det som i Hifi, att man kommer till de övre skiktet. Då en kan hävda att en Martin låter "bättre" än en Gibson och viceversa.
Vill inte dock inte dra alla billiga gitarrer över en kam, då man i vissa situationer, vid inspelning eller liknande, vill ha ett visst sound, och en billigare gitarr med en annorlunda klang kan bli helt rätt. Har själv en bla en Gibson J-45, en gitarr runt 20000kr, men har många gånger använt billigare gitarrer i inspelningar för att hitta det rätta soundet.
|
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2008/10/25 : 08:31:53
|
Karnaa nämner Yamaha LL6. LL serien är en favorit serie för mig. Jag har dock i ärlighetens namn inte hållt i en 6:a men väl LL 26 och LL 36. Riktigt riktigt sköna gitarrer. 26/36 kostar mycket men om jag inte missminner mig ligger en LL 6 mellan 5-6 tusen ny....den hade jag hade jag provat i dina skor  |
Artphotography |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2008/10/25 : 18:09:37
|
Tittade idag på gitarrer i den lokala musikhandeln. När jag förklarat vad jag var ute efter så rekommenderade killen jag pratat med en Cort Earth 100NS, kostar £190 vilket ju är överkomligt. Det verkar som om Cort var det märke de hade flest modeller från, är det någon som har koll på det märket?
De hade också en Simon&Patrick av någon modell (skrev inte upp det), kostade visserligen mer (£325) men det den både lät bra (när någon annan spelade vill säga) och var väldigt snygg . Måste nog ta och bestämma hur mycket pengar jag vill spendera innan nästa besök (jag ska också gå till några andra butiker).
|
 |
|
Karnaa
Member

614 Posts |
Posted - 2008/10/25 : 20:47:23
|
Som jag skrev ovan så tillverkas Cort i samma fabrik som Fenders akustiska. Själv tycker jag det är rätt bra kvalité med mycket lite problem... |
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|