| Author |
Topic  |
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2008/10/27 : 23:32:03
|
Otroligt bra!
Dixie Chicks på SVT1 i kväll. Jag har aldrig sett så bra rockumentär om någon grupp tidigare.
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2008/10/28 : 08:41:50
|
Håller med dig. Bra låtar även om musiken suger ganska hårt. Måste nog köpa en skiva i alla fall.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2008/10/28 : 13:29:50
|
Tja, jag vet inte varför skulle musiken suga? Men det är naturligtvis smaksak.
Väldigt tuffa tjejer är de allihopa. Och dokumentären var den varmaste och mest naturliga jag har någonsin sett. De visade äkta känslor och kärlek. Brudarna var så avslappnade, ärliga och naturliga. Det är sällan man får se sånt.
Jag är ingen kännare av varken country eller Dixie Chicks, men var ju tvungen att köpa ett par plattor när man har läst så mycket om dem och deras tuffa uttalanden. Så mycket har jag lärt mig alla fall att de hade ganska mycket annorlunda stil i början av karriären gentemot nu. Nu är de inte längre ett renodlat countryband. Och det slog mig hur duktiga musiker dem är samt att de lät oerhört bra live.
Om det här programmet sänds i repris, så rekommenderar jag alla som över huvud taget gillar tjejgrupper att se på den. Ni kommer göra en rejäl omvärdering, sanna mina ord.
Och är ni sugna att skaffa några skivor så tror jag att den senaste konstellationen är snäppet vassare än den allra första. |
Edited by - pick-me-up on 2008/10/28 13:36:26 |
 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 22:14:34
|
Instämmer fullständigt!
Fantastiskt att stå upp för sin sak trots riskerna och allt vad det innebär. Vilken integritet. Imponerande att dom kunde hålla ihop och stötta varandra trots den enorma press dom hade på sig. Stor respekt för den manager dom hade också. Får erkänna att dokumentären berörde mig väldigt starkt, jag grät flera gånger .
Integritet och att stå upp för sina ideal ligger mig varmt om hjärtat. |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2008/11/03 : 09:18:06
|
Såg ni att Rick Rubin använde Audio Physics högtalare
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2008/11/03 : 10:15:15
|
Wellcome to the club, hal!
Äntligen någon som är med på samma våglängd som jag. Jag har aldrig sett något liknande. Måste köpa den på DVD. Jag menar, hur många gånger har man sett lika ärlig och avslappnat bild av något band eller grupp eller soloartist? Aldrig, om ni frågar mig.
Svårt att inte bli berörd om man är en känslomänniska. Läge att börja samla på deras andra plattor också. Tror nog att jag ska färdas baklänges, som är så typisk för kräftor *ler* Alltså köpa de sista plattorna först och sen gå bakåt hela tiden ända till deras första skiva. |
Edited by - pick-me-up on 2008/11/03 10:16:59 |
 |
|
|
Malagant
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2008/11/03 : 15:30:44
|
| Dokumentären som sig vart ju ganska bra tycker jag. Har aldrig varit något större fan av deras musik dock. |
 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2008/11/04 : 15:04:57
|
Nu har jag fått skivan och den är Ok men ganska långt från country, snarare är det enkel rock= bra. Not ready to make nice är en grymt stark låt men det finns fler som håller hög klass. Fram för allt är texterna bra där de sjunger om det de tycker är viktigt. Helheten ger jag en 3:a eller en 4:a, någonstans där emellan.
Ljudet är lite skumt, vissa instrument är helt OK men andra är beskurna att det låter underligt. Bland annat så är sångerskans Natalie Maines röst kraftigt beskuren nedåt så hon låter gaska pipigt ibland. Basisten kunde stannat hemma helt för han hörs bara på ett par spår och är helt bortskuren på de andra. Lite synd för resten låter ganska OK för att vara en popinspelning från idag.
Micke |
 |
|
|
räven
Member

3654 Posts |
|
|
wolfman
Member

220 Posts |
Posted - 2010/08/30 : 15:29:45
|
Medan countrybandet Dixie Chicks ligger på is har de två systrarna Martie Maguire och Emily Robinson från trion startat ett nytt band, Court Yard Hounds. Deras första album släpps i maj.
-Vi ser det som ett nytt kapitel i musiken, säger Martie Maguire till People.
Det har gått fyra år sedan Dixie Chicks släppte låten "Not ready to make nice", skriven av gruppens tredje medlem Natalie Maines. Låten var ett svar på kontroverserna som skapades då hon vid en konsert 2003 sa att hon skämdes över att komma från samma delstat som USA:s dåvarande president George W Bush, detta med anledning av Irakkriget. Uttalandet ledde till dödshot mot sångerskan och flera amerikanska radiostationer slutade spela gruppens låtar.
Efter albumsläppet 2006 tog Dixie Chicks en paus och Natalie Maines säger att hon inte är reda att återvända till bandet.
Källa: TT Spektra
|
 |
|
| |
Topic  |
|