Jag ska bygga högtalare, troligtvis en tvåvägs med sluten låda och behöver förslag på prisvärda mellanregister/baselement. Jag är ute efter en torr snärtig bas, typ bra stativare. De ska helst inte kosta mer än 1000:- styck. Jag har fått tag på 5 cm tjock bokskiva som jag tänkt använda till baffel. Vad ska jag tänka på när jag bygger? Behöver också tips på ritning till delningsfilter och komponenter.
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts
Posted - 2008/10/29 : 21:24:29
Hej Du skriver inte riktigt hur stor högtalare Du tänkt bygga, inte heller varför den skall vara sluten. Ge mig lite mer info så får du förslag och ritning.
Mvh Ingvar
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co.
Det du vill titta efter i detta fallet är ett element med relativt högt q-värde (>0.4) och lågt FS för att få ut bas ur högtalaren. Sedan är det bra om elementet har en tät dammkåpa och stora hål i korgen eftersom baffeltjockleken kommer förhindra luftflödet från baksidan av elementet. Förmodligen blir en bas på runt 8" lagom.
Om du vill ha delningsfilter och komponenter färdigt är det bäst att utgå ifrån en färdig design. Tex SEAS Njord eller liknande fast i sluten låda.
Högtalaren blir ett mellanting mellan golvare och stativare, har inte räknat på volymen ännu. Sluten för att jag fått för mig att basen blir tightare då och förhoppningsvis mer lättplacerad, det är lite trångt hemma Jag kan naturligtvis ha fel...