Author |
Topic  |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2008/10/30 : 20:52:03
|
Enligt topic.
Vill förstå foto bättre, är teknikfreak, men efter på fotosidan. Några tips på bra kurser?
Är inte ute efter PS & dylikt utan att lära mig kameran och alla begrepp, så att jag får "skäl" att byta upp mig till systemare...  |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2008/11/01 : 15:57:34
|
Köp tidningen "FOTO"s båda kompendier "systemkameraskolan" & "digitala systemkameraskolan".
Består av två artikelserier som ställts amman till ett häfte per serie. Finns för nån hundring/st från tidningen.
Bästa startguiden jag kan komma på, och leder ganska långt om man läser alltihop...
Dom brukar annonsera dessa i en liten blänkare i varje nummer av tidningen, finns på bibblan om du inte vill köpa den. |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2008/11/01 : 18:05:24
|
Tack för tipset.  |
 |
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 10:13:49
|
Är man relativt ny så bör man först läsa sig till hur en kamera fungerar. Att förstå grunderna med ljusmätning och exponering. Lära sig vad som händer när man använder "den" bländaren med "den" slutartiden med "den" kännsligheten. Förstå att styra skärpedjup, frysa eller skapa rörelseoskärpa.
När dessa grunder känns bekväma så (enligt min uppfattning och erfarenhet) finns inget substitut än att vara med på professionella workshops alternativt vara med någon duktig fotograf och ställa 100 frågor samt se hur han/hon arbetar och tänker. Det spelar ingen roll om det är i studio eller ute i skogen, det finns ett visst mönster som är genomgående. Praktisk erfarenhet tillsammans med lärare är det sätt som utvecklar snabbast.
Jag gav själv under en period (4 år) workshops till entusiaster. Vet faktiskt inte hur många det blev till slut men många dussin är det. Vi brukade vara 6-7 stycken vilket var helt perfekt i antal. Vi behandlade aldrig frågor eller tekniker för postproduction/PS utan jag var helt inriktad på "tänket" bakom, hur man "ser" bilder. Det gav snabbt resultat och blev uppskattat, varför mitt råd är att försöka hitta något liknande där du bor. Lycka till  |
Artphotography |
 |
|
|
Topic  |
|