Author |
Topic  |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2008/11/03 : 09:05:23
|
Efter att ha lirat gitarr sedan 7 års ålder vill jag nu lära mig att spela bas...
Grejen är att jag måste köpa något att spela på! 
Vill börja med fyrsträngat för att inte komplicera det i onödan.
Basen ska gärna ha en rätt smal hals, eftersom jag inte har bamsenävar. Det ska spelas hårdrock på den och låta därefter! Vill ha ett klart ljud med bra "klonk" och tyngd, gärna lite metalliskt ljud om ni är med? Kommer spela nerstämt i C#, så mickar osv ska inte gröta ihop ljudet.
Tyvärr är det ju budget på detta, så max 5000 spänn får basen kosta. Går ju att köpa bättre mcikar osv efterhand, så första kravet är att kvalisorten på själva plankan ska vara bra. Smal hals, lätt kropp och hårdrocksljud. Vad ska jag köpa? Har varit inne lite på Warwick och provat, de gillar jag, men det kanske finns bättre alternativ?
Initialt kommer jag köra basen via en V-AMP och ett par hörlurar för att inte reta gallfeber på familjen.
Sedan ska jag köpa ett par bra videos av "mästarna" och insupa deras kunskap... 
Vissa säger att en gitarrist aldrig kan bli en bra basist, men jag ska motbevisa den tesen. Inget jävla plektrum här inte, utan fingerspel ska det vara! 
Kom med tips! Fender Jazz och P-bas går bort direkt, de är skitfula och jag tycker de är för klumiga att spela på. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8455 Posts |
Posted - 2008/11/03 : 09:10:48
|
Jag kör med en bandlös Warwick Rockbass nedstämd till B (ungefär). Funkar bra med tunn och fin hals. Hör för mig att den kostade runt 5000:-, kanske lite över. Finns med band också |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2008/11/03 : 10:07:27
|
Låter trevligt! Warwick är de enda basarna jag känner till som inte känns som ett vedträ i handen när man lirar... Ska ge mig iväg till valfri musikaffär och prova... Känns kanske lite överkurs att gå på bandlöst? Men det låter makalöst bra när man väl behärskar dem! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
 |
|
Fuling

8455 Posts |
Posted - 2008/11/03 : 12:23:31
|
Jag halkade in på bandlöst när jag köpte min första elbas, ett polskt hembygge där banden var så slitna att jag fick lov att plocka bort dem och sen misslyckades med att få dit nya
Yamaha har en modell också som jag tycker funkar, tyvärr vet jag inte vad den heter. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2008/11/03 : 12:39:20
|
Hehe, känner igen det där med polska hemmabyggen... En kompis till mig hade en rätt rutten bas som han skulle byta band på. Slutade med att banden blev av fabrikat sågspån och trälim... 
Ska kolla Yamaha också när jag nädå är i farten. |
 |
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 10:00:54
|
Har själv en Warwick Corvette $$ ("doublebucker").

Rockbass:arna är riktigt trevliga, även om de inte har originalens oummpff och känsla. Jag skulle dock rekommendera en Squier Jazz, eller ännu hellre en Jazz-kopia från Bach från Edgar Audio;
http://www.edgaraudio.se/guitar/elbasar.htm
Jag började min basbana med en Yamaha bb450, en robust arbetshäst som nog hade fått bra klös om jag bara hade vett att mickla med den. Den duger absolut som den är.

Köpte sedan en Squier 60´s Jazz. Denna bas visade dock upp det som är risken med jazz-kopior; den tunna halsen kan pga att virket inte torkat ordentligt vrida sig. Den var ju spelbar, men inte med den låga stränghöjd jag ville ha. Den är ju vacker, onekligen, och är sugen att skaffa en bara för prydnads skull.
Nu läser jag ledordet "hårdrock", då kanske inte en jazz är teh shit (en Precision kanske isf är ngt?). Kolla på OLP´s MusicMan-kopior, dvs stingray-plankorna. Warwick Rockbass Corvette eller Streamer är som sagt också bra val. Notera också att Edgar Audio även har Rickenbacker-kopior, men då krävs truck-musch och hårvårtor stora som ludna pingisbollar för att få spela på den.  |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
 |
|
Fuling

8455 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 12:58:18
|
Spelade in ett par låtar med min Rockbass igår, de andra i bandet var klara med sina saker och eftersom jag var sist hade jag ingenting att säga till om vad det gällde tonarten, dårarna hade stämt ner till A(!). Jag kör med de strängar som satt på när jag köpte och det blev förstås inte mycket ton med den stämningen, mest skrammel och "flappande". Nästa gång ska jag köpa strängar för femsträngad bas och skippa den tunnaste.
Bandet: www.myspace.com/outforretaliation |
 |
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 14:31:02
|
Vad är idén med att stämma ned så ruskigt? B-strängen på en femma tycker jag redan den är på gränsen när den spelas lös. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
 |
|
Fuling

8455 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 17:02:41
|
quote: Vad är idén med att stämma ned så ruskigt?
Jadu, det undrar jag också! |
 |
|
OcA
Member

2184 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 22:05:42
|
Brukar ställa rätt höga krav på stärk, högtalare, instrument och framförallt artisten när det stäms ner sådär riktigt mycket.
Med dåliga grejer blir ljudet bara en gröt. Oftast måste man gå in och skära gitarrernas lägsta bas för att det inte ska röra ihop sig.
En platta som är extremt nedstämd i tonart är ju Bruce Dickinsons Chemical Wedding. Tror t.o.m att de var tvugna att gå upp på bassträngar på gurorna för att det inte skulle bli rena tvättlinan...
Dock har de lyckats att separera gitarr och bas på ett rätt bra sätt på själva skivan.
En 6-strängad Eagle retade ögat på nätet, men jag gissar att man får det man betalar för i det läget... Dessutom vet jag inte vad jag skulle göra med en 6-strängad bas? Spela den som en gitarr? Nej, får börja med fyra strängar och bemästra det först.
Kollade lite instruktionsklipp på Youtube med Victor Wooten. Den killen har en rätt spännande teknik och bra idéer om hur man kan spela. Att man dessutom faktiskt begriper vad han menar och att man kan börja använda tekniken direkt (om än i väldigt haltande och snigelfartig skala) är väldigt ovanligt vad gäller instruktionsvideos som jag är van vid med gitarren... |
 |
|
Karnaa
Member

614 Posts |
Posted - 2008/11/05 : 23:08:51
|
Vi har en fyra inne i butiken stämd i b som låter mycket fläskigt... Finns så många bra prisvärda basar idag och en som låter och känns bra är Yamaha RBX 374 kostar 2995:- sen som tidigare nämnts är Warwicks Rockbass serie även ett bra alternativ...
Vee Eight,Du har inte kollat in Sandberg? oj va bra de är.... |
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
Edited by - Karnaa on 2008/11/05 23:09:55 |
 |
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 07:33:01
|
Karnaa:
Jodå, Sandberg har jag inspekterat, och gillat starkt. Frågan är om man skall ha en riktig Fender, bara för att det ÄR en Fender, eller om man rentav kan nöja sig med kvalitetskopior. Men att blivit kompis med min Warwick ´vette, så är också frågan OM det finns ngn bas värd namnet förutom Warwick. 
Hade jag haft obegränsat med stålar och ett samvete som hette duga, så är en Fender Jazz Aerodyne ngt jag vill ha. Högblank svart med gräddvita bindings. Inget pluckskydd. Otroligt vacker att se på, men... är den spelbar?
 |
 |
|
Karnaa
Member

614 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 10:01:25
|
Tänk dig inte Sandberg som endast en grym Fender kopia bara.De har mycket exklusiva med exotiska träslag. Beställde en 6a bandlös i rarewood,tror kunden betalade strax över 20tkr för en custom made... |
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
Edited by - Karnaa on 2008/11/06 10:03:23 |
 |
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2008/11/06 : 13:22:31
|
Mja, då är jag mer pragmatisk än så. Har jag ngt som ser ut som en fender, så skall den väl låta fender. Detta innebär väl skruvad lönnhals etc. Warwick tycker jag inte är gjord för att vara exklusiv primärt, utan jag tycker detaljerna har en verklig mening och ger ett särartat ljud. |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|