Author |
Topic  |
|
NikkiSixx
Member

75 Posts |
Posted - 2002/12/30 : 21:06:28
|
Hade tänkt att satsa på lite bättre stereo-ljud framöver. Jag har just nu Canton Ergo RC-L som frontar som jag har tänkt behålla även för 2-kanal-ljudet. Som stärkare har jag Yamaha's A-1, hemmabio-monster.
Jag skulle vilja köpa till en bättre 2-kanal-stärkare helt enkelt, typ H/K 670 el liknande, att komplettera med.
Men hur ska jag gå till väga med inkopplandet av den när jag vill ha samma front-högtalare både till Yamaha'n och H/K'n? Jag vill ju inte hålla på att byta kablage i högtalarna varje gång jag ska lyssna i stereo.
Dessutom så vill jag ju kunna utnyttja Canton's Ergo RC-box som är kopplad mellan för och slutsteg på Yamaha'n (kan separera på dessa i A-1:an genom en bygling på baksidan). Finns det någon liknande möjlighet till separering av för o slutsteg på H/K 670? I så fall kan man ju bara köpa till en extra box, eller finns det något annat sätt att lösa detta (enligt mig) kniviga problem?
Hur pass mkt skulle en separat integrerad förstärkare i H/K's prisklass lyfta mitt stereo-ljud jämfört med min Yamaha A-1:a?
Hjälp mig.....  |
www.scaar.net
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 00:59:10
|
Är det en sådan här du har?
 Yamaha A-1
Skämt åsido. Jag antar att det är en DSP-A1 du har. Varför inte använda 2-kanalaren till frontarna och Yamahan till surroundkanalerna? En pre-in krävs på 2-kanalaren och två RC-boxar går åt. Alltså. Till 2-kanalaren kopplar du frontarna. Surroundhögtalarna tar Yamahan hand om. Mellan pre-out på Yamahan:s frontkanaler och pre-in på 2-kanalaren kopplar du den ena RC-boxen. Den andra RC-boxen kopplas slutligen in i tapeloopen på 2-kanalaren.
Hoppas att jag tänkt rätt nu. |
Edited by - Jonas N on 2002/12/31 01:02:15 |
 |
|
NikkiSixx
Member

75 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 11:49:39
|
Hmm.... tack.. det är ju en variant. Men det begränsar mig ju lite i valet av 2-kanals-stärkare, va? Antar att det inte är alla som har pre-in? Hur är det med H/K 670 t. ex?
Dessutom så kommer väl Yammans volymkontroll kontrollera bara center och bak-kanaler, och H/K'n frontarna? Mkt rattande för att få proportionerna rätt direkt man vill höja el sänka volymen vid biotittande.
Eller är jag ute o cyklar nu? Måste väl finnas nåt lättare sätt, eller?
Hur mycket tror du/ni förresten att ljudbilden kommer lyftas i stereo-läge om jag köper en ren 2-kanalare?
|
www.scaar.net
|
 |
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 12:53:36
|
Jo, det begränsar ditt val av 2-kanalare väsentligt. Hur det står till med H/K vet jag inte.
Om 2-kanalaren har en pre-in så ansluts bara slutsteget i den och volymen kan styras från Yamahan. På krell-språk heter det "Theathre Throughput". Krell kan väl inte ha ensamrätt på den finessen, eller?
Hur mycket förbättringen kommer att bli är svårt att svara på. Förmodligen kommer du uppleva ljudet som bättre kontrollerat och mindre utsmetat. |
 |
|
Sudden
Member

475 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 01:37:03
|
Sitter själv på en 670. Låter mkt bra för pengarna enligt mig. KÖP och njut. Gott nytt. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 14:51:38
|
Hej Nikkisixx!
Det är väl bara att köpa ett slutsteg?
A1:an har ju mycket effekt, medan HK 670 har mindre. Mer logiskt vore för mig att köpa ett med mer uteffekt.
Jag har inte själv testat A1:an, men enligt rapporter från kunniga så låter den redan i sig själv mycket bra. Så genom att sätta ett nytt slutsteg på den, är det inte säkert att du kommer att uppfatta skillnaden (såvida inte den nya förstärkaren är mycket dålig).
Om du trots detta vill använda en HK670 så kan du ställa volymen i ett visst läge (t ex m h a ett streck på en tejpbit). Den enda extra signalväg som tillkommer är genom volykontrollkretsarna, och ljudförsämringen är minimal, i stort sett försumbar (om jag antar att HK 670 är så bra som alla säger, genom hela förstärkaren). Du behöver inte vara så oroilig för ljudförsämring genom en potentiometer och kanske ett extra föstärkningssteg. Jag har dock erfarenhet av HK AVR3000 och det var mycket svårt att påvisa ljudförändringar hos den i analog inkoppling.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 18:23:14
|
Vad du inte tänker på knoppen är att watt inte är allt, det man ska titta efter är förstärkarens förmåga att lämna ström = ampere.. H/K 670 har må bara "kanske" 70w per kanal,men vad du glömmer är att den lämnar nästan 80 ampere per kanal,nått som dagens hemmabio-förstärkare med undantag från H/K egna Hemmbio-monster (AVR 7500/AVR 8500)inte klarar av. och inte Yamaha för dom är inte speciellt kända för att vara strömstarka på deras hemmabio front, men personligen skulle jag satsa ett snäpp upp till. för att få den där verkligt stora skillnaden..Kolla in Arcam! |
Trött på folk utan vett |
 |
|
|
Topic  |
|