HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Människor som lämnat oss...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2008/11/04 :  23:55:29  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Jag åkte upp till mina föräldrar för ett tag sen. Ni vet söndagsmiddag? Stek och grejor. Morsan drog fram gamla fotografier. Där var han; min morfar. Jag har inte sett hans ansikte på flera år. Han dog 1986. Han dog på ett behandlingshem för alkolister, som jag hade ordnat, indirekt. När han dog kände jag mig skyldig, men jag ville honom väl.

I flera år har jag sökt vem fan jag liknar. När jag såg fotot på honom, så var det som något klickade. Som att komma hem. - Morfar, sa jag högt, och föll jag i tårar. Morsan undrade. Jag blev själv förvånad.

Han hade ett samhällsengagemang utöver det vanliga. Han höll fanan högt. När jag var barn, tyckte jag bara det var tråkigt. Han var alltid så bitter. Och när han var som mest involverad fick flaskan bli enda vägen ut. Då gick han på landsvägen och pratade med sig själv.

Fy fan vad jag saknar honom. Nu är jag likadan. Fast jag tar orden till hjälp. På något sätt känns det befriande att äntligen tillhöra någon. Någon att prata med på minneslunden. Vi borde tänka mer på dessa själar, som byggde upp vårt land. Nu när vi rationaliserar bort mänskligheten.

Min nya bok dedikerar jag till min morfar Bertil. Usch. Det är tungt bara att skriva hans namn. Vilken hjälte.

Vem liknar ni i er familj? Är det något ni brukar tänka på?

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/11/05 :  09:10:21  Show Profile Send edison a Private Message
Har nyss blivit påmind på liknande sätt om nära släktingar som levt före (och samtidigt med) mej.

2 av mors syskon har gått vidare med typ 3 veckors mellanrum.

På fredag begravs min morbror.
83 blev han, så man ska väl inte bli överraskad, många får ett avsevärt kortare liv...
Ser framför mej scener från barndomen där han lekte med mej och mina syskon, påminns då och då eftersom det finns sparat på dubbel-8-film, men kommer fram i minnet nu när han är "på annat ställe"

Veckan innan han dog begravde vi hans syster, dvs min moster, som hann bli 92.
En verklig kruttant som hade mycket att berätta närhelst man ville lyssna...hon var 40 år i Tanzania & Uganda.Första gången hon drog iväg vid 30+ ungefär var det per lastbåt runt afrikanska kontinenten, måååånga veckor blev det, och som sagt hon fick många år där att senare berätta om.Nu får jag inte höra mer.

Mest jobbigt är det ju ändå för min mor, som på så kort tid förlorat 2 av sina älskade syskon...

Många minnen kom fram när jag med mina syskon och mor var i mosterns lägenhet för att börja ta vara på vad hon lämnat efter sej.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/11/05 09:12:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000