Author |
Topic  |
|
Gustaf
Member

398 Posts |
Posted - 2002/12/31 : 16:59:13
|
Skulle vara intressant att höra om någon här är intresserad av fusion. Fusion typ Iceberg, Mesquita, Mats & Morgan etc.
|
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 11:30:30
|
Det här är kanske lite elakt, men det verkar som om de enda som orkar lyssna på fusion är andra fusionmusiker ... ;-) |
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
 |
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 14:41:34
|
Mats&Morgan jaaa! Fusion behöver inte alltid vara svårt och dåligt. så länge det finns en röd tråd i låtarna så är det lyssningsbart. ''Modern Fusion'' som typ PlanetX är ju helt underbart! sen finns det ju grupper som slänger in lite fusion på sina skivor vilket jag är helkåt på, 'Flower Kings' tillexempel.
Gustaf har inte hört 'Iceberg' och 'Mesquita' skall ta mig en lyssning på dom,, tack för tipset! |
 |
|
Gustaf
Member

398 Posts |
Posted - 2003/01/01 : 15:34:39
|
Nothing: Iceberg är svåra att få tag på men kika in på www.recordheaven.net. |
 |
|
Lord Hagge
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 14:43:43
|
Jag skulle kunna rekommendera arcus Miller - M2
Riktigt skön skiva med en riktigt bra inspelning!!! Ett måste för alla som digar "Seinfeld-bas" och uppskattar instrumentala låtar, som det dinns ett par stycken av på denna skiva...
mvh Ola |
 |
|
Mackanl
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 23:09:19
|
Beror väl lite på vad man menar med fusion, idag är det ett rätt ludigt begrepp som inte säger så mycket. Blandar man lite olika musikstilar så är det fusion, vilket gör själva begreppet lite otympligt. (Vilket i och för sig gäller de flesta genrer, om man säger att ett band spelar pop har inte en människa en aning om hur det låter) Till en början stod fusion för musik som förenade rockens rytmer med jazzens improvisation. Det brukar sägas att Miles Davis "Bitches Brew" mer eller mindre skapade fusion, vet inte om det är hela sanningen men det är en jäkligt bra skiva. Snackar vi om den typen av fusion så kan jag rekommendera Mahavishnu Orchestras "The Inner Mounting Flame" och "Birds of Fire" och även Jeff Becks "Blow by blow" och "Wired".
Mvh Markus |
 |
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 02:07:29
|
Lord Hagge:
Blev lite intresserad av den där Millerskivan, kan du beskriva den lite närmare. Hur är soundet och karaktären på låtarna? Varierat tempo? Hur stor andel instrumentella låtar? Känsloläge (glatt, smörigt, melankoliskt, mörkt o s v)? |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 09:48:57
|
-> Lord Hagge: Måste tillåta mig att göra ett tillägg för de som gillar "Seinfeld-bas", köp de två skivor som gjorts av "Vital Tech Tones", Scott Henderson på gitarr, Steve Smith på trummor och Victor Wooten på bas och dra åt [censur] vad han kan mästra en bas!!!!!!!!! Instrumentalt hela vägen men man blir inte besviken... Det finns bara en liten hake, skivorna kan vara väldigt svåra att få tag på. Men den som väntar på något gott...
/Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
Edited by - jojje_guitar on 2003/01/10 09:49:36 |
 |
|
plysch
Member

183 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 13:27:34
|
Hallo. Är intresserad av fusion, tyvärr är det ingen i min bekantskapskrets som har en susning om detta, därför har jag mkt dålig koll på bra artister. Har dock lyckats kommit över några st. T.ex Tim Eyermann & Eastcoast Offering och skivan "Inside Out" mkt. bra tycker jag, sen några plattor med Pat Coil, otroligt bra ljud men lite för "balladaktigt" för min smak. Vore tacksam om ni som har koll kan komma med en massa bra tips på artister & framförallt vart man får tag i skivorna. |
The invisible man came in to my room, and I didn´t see him. http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327 |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 10:25:25
|
Heavy Weather med Weather Report och Billy Cobhams Spectrum som bägge är från 70 talet tillfredställer många behov och önskemål hos någon som gillar fusion. |
 |
|
dt
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 21:59:17
|
Här är en till som gillar Fusion. Kan rekomendera gamla plattor med Brand X, Dixie Dregs... köpte nyligen en rätt nyutkommen kanonskiva med gamla Dregs basisten Andy West som heter RAMA 1. Sedan blir jag salig när jag ser att det finns fler som gillar Flower Kings!!! Köpte också en skiva med bandet ACT som också som Flower Kings lutar lite mer åt symfonirockhållet fast ändå har en helt egen stil tycker jag, också en kanonskiva.
|
 |
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 02:15:08
|
Prova Gary Willis "Bent, mycket bra på alla sätt, otroliga musiker och väldigt bra ljud. Sen kan jag rekommendera Planet X "Moonbabies" för den som gärna vill ha fusion med stora inslag progressiv metal, eller tvärtom kanske vissa tycker. Mycket bra är det i alla fall, tyngre och ösigare än tidigare nämda skiva, men kanske inte riktigt samma ljudkvalitet, dock mycket bra, mer dist bara så det kanske är därför det inte låter lika upplöst. Även här musiker i absolut världsklass. Båda skivorna är helt instrumentella, något jag tycker bara är positivt.
Ha det bra!
|
 |
|
dt
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 11:35:52
|
Lyssnade lite på samplerna på webben från Planet X "Moonbabies", helt i min musiksmak... låter mycket intressant. Tänk att det finns så mycket bra musik man inte känt till... måste genast ut och handla tror jag... |
 |
|
Lord Hagge
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/01/17 : 13:11:51
|
quote: Originally posted by redestad
Lord Hagge:
Blev lite intresserad av den där Millerskivan, kan du beskriva den lite närmare. Hur är soundet och karaktären på låtarna? Varierat tempo? Hur stor andel instrumentella låtar? Känsloläge (glatt, smörigt, melankoliskt, mörkt o s v)?
Tja! Soundet på skivan är allt från funk till soft jazz, en riktigt skön blandning med mycket schyssta riff och solon (då givetvis på el-bas). Tempot är också variertat både i och mellan låtarna. De flesta låtarna är faktiskt instrumentala, men jag tycker inte de är något minus för de är så jäkla sköna låtar så man upplever aldrig skivan tråkig (lätt det konstigt). Skivan har helt enkelt bra "stampa takten" felling!
Rekommenderas starkt!!!
mvh Ola |
 |
|
unclezoid
Member

64 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 19:17:53
|
Varför är det ingen som nämner Chick Corea & Return to Forever i detta sammanhang?? Ett hett tips från mig vore att lyssna på plattan Light as a Feather |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 10:01:43
|
Simon Phillips - Another lifetime bra fusion.
Men
Ljudet grabbar, ljudet! den här låter helt underbart. Superb inspelning men klart ljud, levande trummor och djup fyllig bas.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 10:41:14
|
Det kan vara värt att lyssna på Jan Hammers "The first seven days" som visserligen är tidigt 70 tal men den bjuder på en häftig upplevelse. |
 |
|
|
Topic  |
|